“דוקטור גוגל” – מה ניתן ללמוד מדרכו של מנכ”ל “גוגל”, סונדאר פיצ’אי?

אכפתיות ואמפתיה

“כמנהיג חשוב לא רק לראות את ההצלחה שלך, אלא להתמקד בהצלחתם של אחרים; התמקדות בצוות שלך זהו אחד התפקידים החשובים ביותר שלך כמנהיג”

את הציטוט החשוב הזה סיפק מנכ”ל “גוגל”, סונדאר פיצ’אי, במהלך כנס בניו דלהי, שנערך בהשתתפות סטודנטים. ייתכן שביטא בכך את הגישה הצנועה והאמפתית שלו, הלא מובנת מאליה בעולם העסקים, שהביאה אותו לפסגה של ענקית הטכנולוגיה. פיצ’אי שנולד בדרום הודו, גדל לאב מהנדס חשמל בחברת “ג’נרל אלקטריק” ובעל מפעל לייצור רכיבים חשמליים, ולאם סטנוגרפית (סטנוגרפיה היא הסתרת מסרים באופן שאיש, פרט לנמען, לא יוכל להבחין בהם או אף לדעת על קיומם).

יכולות גבוהות

עיסוקיהם של הוריו והיכולות הגבוהות שהפגין עוד בילדותו, הביאו אותו ללמוד תואר ראשון במטרולוגיה (תחום בהנדסת חומרים) במכון הטכנולוגי “חראגפור” שבהודו. בעקבות הישגיו הגבוהים בלימודים, הוא אף זכה למלגה ללימודי תואר שני בהנדסה ומדעי החומרים באוניברסיטת סטנפורד. המלגה הזו הייתה כנראה נקודת המפנה הראשונה והמשמעותית בקריירה של פיצ’אי: הזדמנות להציג את יכולותיו הטכניות על הבמה הגדולה באמת. 

לאחר השלמת התואר השני, עבד כמנהל מוצר בחברת “Applied Materials”, ובחברת הייעוץ המובילה “מקינזי”. בשנת 2004, לאחר שהשלים גם תואר במנהל עסקים, התקבל לחברת “גוגל”, כראש תחום ניהול ופיתוח מוצרים. לב העשייה שלו בתקופה הזו היה עבודה צוותית על פיתוח ותחזוק סרגל החיפוש של גוגל בדפדפנים המובילים דאז, Explorer ו-Firefox.

בעל חזון

לאורך הדרך ניסה פיצ’אי לשכנע את בכירי “גוגל”, שהחברה צריכה לפתח דפדפן משלה. הוא הבין, כנראה, שענקית הטכנולוגיה לא יכולה להסתמך על הגחמות של חברות אחרות, שעלולות ביום אחד להפוך את סרגל החיפוש של “גוגל” ללא רלוונטי. היה זה רק בשנת 2006, לאחר ש”מיקרוסופט” השיקה את  הדפדפן החדש בינג, שהמייסדים לארי פייג’ וסרגיי ברין השתכנעו ונתנו לפיצ’אי אור ירוק להניע את המהלך, מחשש לאבד כוח משמעותי.

אלו היו ימים דרמטיים בחברה. השקת הבינג יכלה להיות מכה קשה עבורה. בהמשך, בעיקר בזכות החזון, ההתעקשות והדחיפה של פיצ’אי, גוגל השיקה בשנת 2008 את דפדפן הכרום, שהצליח להביס את הדפדפנים האחרים ולשלוט בשוק. השקת כרום אף אפשרה לחברה, בין היתר, להגדיל את השימוש ביישומיה – דוגמת ג’ימייל וגוגל דוקס, להשיק שירותים נוספים, ולהפוך לאחת החברות הרווחיות בעולם. עדות לכך ניתן למצוא בנתונים שפרסמה גוגל ברבעון השני של השנה הנוכחית, במסגרתם הציגה רווחים של 69 מיליארד דולר, לעומת 62 מיליארד דולר, שרשמה ברבעון המקביל אשתקד (ע”פ אתר Statista).

מנכ”לות

ההצלחה של פיצ’אי לא נעלמה מעיניהם של מייסדי גוגל, שמינו אותו בשנת 2015 לתפקיד מנכ”ל. בשנת 2019 מונה בנוסף למנכ”ל חברת האם “אלפאבית”. בשנות המנכ”לות האלה אפשר לזקוף לזכותו של פיצ’אי (עד כה) גם את הובלת הנסיקה של מערכת ההפעלה אנדרויד, המותקנת היום בחלק גדול מהטלפונים והמכשירים החכמים האחרים. 

לאחרונה, בכנס שערכה חברת Vox Media בבוורלי הילס, צוטט פיצ’אי כשאמר: “אני חושב שהעניין בטכנולוגיה הוא שהתחרות מגיעה משום מקום. אף אחד מאיתנו לא דיבר על טיקטוק לפני 3 שנים”. פיצ’אי היטיב להגדיר את אחד האתגרים שילוו את “גוגל” ואותו כמנכ”ל בשנים הבאות – להמשיך להיות רלוונטיים ולפתח טכנולוגיות מתקדמות, שיאפשרו לחברה לשמר את מעמדה כשחקנית ראשית ומובילה בעולם.  

כתיבת ההיסטוריה

בינתיים, למעלה מ-15 שנים לאחר שהתחיל סיפורו של פיצ’אי כ”סיפור סינדרלה” – לאחר שהגיע מהודו לצמרת העולמית של חברות הטכנולוגיה – נדמה שבשנים הקרובות הוא עוד ימשיך לכתוב את ההיסטוריה שתשפיע על כולנו.

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש