“הורים עשירים” – שיעורים כלכליים על בסיס הספר “אבא עשיר, אבא עני”

פרק 1

“אבא עשיר, אבא עני”, שכתב רוברט קיוסאקי (1997), הוא אחד הספרים המוכרים והחשובים הנוגעים לכסף ולעושר. הוא מאתגר את התפיסות שרובנו גדלנו עליהן בנוגע לכסף, ומספק תשתית של ידע מעשי סביב השאלה: איך אפשר להפוך לאנשים עשירים?

קיוסאקי מתאר את חוויותיו כמי שגדל עם שני אבות: האחד הוא אביו הביולוגי, שהיה משכיל מאוד אך גם “עני”, והאחר הוא אביו של חברו הטוב, שהיה רחוק מלהיות משכיל אך זכה בתואר “עשיר”, בזכות עצמו.

על בסיס ניסיונו ובאמצעות שורה של אנקדוטות ו”שיעורים”, קיוסאקי מסביר את ערכו הרב של חינוך פיננסי ומתאר בהרחבה את חשיבותה של ההכנסה הפסיבית, שתאפשר יציאה ממה שהוא מכנה “מרוץ העכברים”: המסלול המוכר של החיים, שכולל לימודים, עבודה, שגרה שוחקת והיעדר חשיבה מספקת על יצירת רווחה כלכלית ועצמאות כלכלית.

מוזמנים לקרוא את סדרת המאמרים שלנו, העוסקת בעיקרי התובנות שניתן ללמוד מהספר החשוב הזה (הפרקים זמינים במקביל גם בערוצי הפודקאסט והיוטיוב שלנו).

שיעור ראשון: עבודה לא שווה לכסף

הפרק הראשון בסדרה יעסוק בשיעור הראשון שמלמד האב העשיר של קיוסאקי הילד, שהכותרת שלו היא: “העשירים אינם עובדים למען הכסף”. אבל לפני שנצלול לשיעור החשוב הזה נגיד כמה מילות הקדמה על סיפור המסגרת של לימודי הכסף שלפנינו. 

אז איך מתעשרים?

קיוסאקי מתאר את הסביבה שבה גדל – שכונה ענייה בתוך מרחב עשיר – ואת השאיפה שלו להתעשר. הוא מספר שהשאלה “איך מרוויחים כסף?” העסיקה אותו רבות. בעקבות המלצה של אביו (הביולוגי, העני) “להשתמש בראש” כדי לתת מענה לשאלה הזו, הוא וחברו מייק פתחו שותפות עסקית ראשונה, בדמות הכנת מטבעות מתערובת כימית שכללה שאריות של משחות שיניים… או בשפה פשוטה: הם עסקו בזיוף. השניים קיבלו מהאב מחמאות על עצם העשייה, על מקוריות ועל יצירתיות, אך גם הבהרה ברורה שהמשמעות של “לעשות כסף” היא לא ממש לייצר אותו פיזית מחומרים פיזיים. השלב הבא היה לפנות לאביו של מייק, לימים אביו העשיר של הילד רוברט, בבקשה שירביץ בהם את תורתו, תורת הכסף. והוא אכן הרביץ.

הלימודים מתחילים במפגש עם קווים כלליים לדמותו של האב העשיר, או לדמותם של חיי עשירים (ספויילר: לא מה שרוברט חשב): משפחתו של מייק חיה בצניעות, בבית פשוט ונקי בצד העני של העיר, על אף שאביו של מייק היה בעלים של מחסן, חברת בניה, רשת חנויות ושלוש מסעדות – שורה של עסקים שדרשו גם העסקה של לא מעט עובדים. במילים אחרות, או במילותיו של האב העני, “מכונית יפה ובית יפה אינם בהכרח מעידים על כך שאתה עשיר, או על כך שאתה יודע איך לעשות כסף”.

קודם כל מתנסים

השיעור הראשון בלימודי הכסף של האב העשיר היה בעצם שיעור מעשי, מאחר שהאמין ש”החיים הם המורה הטוב ביותר בעולם”. הוא כלל התנסות חשובה בקבלת החלטות מהירה (כי הזדמנויות מופיעות ונעלמות במהירות), בנכונות לעבוד עבור שכר זעום או ללא שכר כלל (על חשבון זמן חופשי ותחביבים), ובחוויה של “להיות שכיר”, הכרוכה לעיתים בתחושות פחות נעימות של תלות וחוסר תַגמול ואף ניצול. 

על בסיס ההתנסות הזו האב העשיר הסביר לילדים רוברט ומייק שהם זה עתה טעמו את טעמה של עבודה למען כסף; שהם חוו את סיפור חייהם של רוב האנשים בעולם. הוא הסביר שעבודה היא דבר חשוב, אבל עבודה תמורת כסף היא “משחק בטוח” בלבד, שמוּנָע מרגשות אנושיים של פחד (מפני חוסר ביטחון) ותשוקה (לדברים שהכסף יכול לקנות). הוא הסביר שרוב האנשים עובדים למען הכסף מבלי להבין את מהותו, ושבניגוד לרוב הזה, “העשירים גורמים לכסף לעבוד למענם”.

הילדים ההמומים ניקו מעצמם את רגשות הכעס והתסכול שאפפו אותם בעקבות חוויית העבודה הלא מתגמלת, ופינו מקום להתלהבות, ללמידה ולחשיבה. הם הבינו שעליהם לחדול מתלונות ומהאשמות בסגנון של “זה לא הוגן!” ו”מגיעה לי העלאה!” ולהסתכל על עצמם ועל הדרכים שיקדמו אותם. חשוב להדגיש, שהאב העשיר לא הפציר בילדים לא לעבוד, להפך – הוא הציע להם לעבוד אפילו בחינם. לב-ליבו של השיעור הראשון בלימודי הכסף שלו הוא הניתוק המחשבתי של הקשר בין עבודה לבין שכר; המחשבה צריכה להיות ממוקדת בדרכים לייצר כסף. והרבה ממנו.

מחשבה כזו תגרום לאדם שמאמץ אותה לצאת ממה שקיוסאקי מכנה “מרוץ העכברים”. אותו דפוס התנהגות, דפוס חיים, שרובנו גדלנו לתוכו ואימצנו בלי לבחור באמת, בלי לתת את הדעת לרלוונטיות שלו עבורנו. זה מסלול מעגלי שמבוסס על השכלה טובה שרכשנו, שאפשרה לנו להתקבל למקום עבודה טוב, ומכאן מתפתחת מחזוריות של לקום כל בוקר וללכת משרד, לשלם חשבונות, לחזור הביתה, וחוזר חלילה. המעגל הזה כרוך גם במעגל הוצאות הולך ומתרחב, שדורש מימון הולך וגדל, שגורר פחד הולך ומתעצם מפני האפשרות שלא יהיה מימון… 

אם אתם עוקבים אחרינו, אתם כבר מכירים את הטרמינולוגיה הזו, שאנחנו חיים על פיה ומשתדלים לעניין בה את כל מי שמעוניין בכך. כסף הוא אחד המנועים הראשיים של חיינו וצריך להשקיע מאמץ כדי להשיגו. רק שהתפיסה של האב העשיר, התפיסה שאימצנו חזק, מדברת על השגת הכסף מתוך חשיבה, יצירתיות ותעוזה, ולא מתוך פחד; היא מדברת על הצורך לנהל את הכסף ואת הדרכים להשגתו, במקום להיות מנוהלים על ידו, או אף בשפה חריפה יותר – להיות עבדים הנתונים לשליטתו.

בשורה התחתונה

השיעור הראשון בלימודי הכסף של קיוסאקי הוא פשוט הרחבה של השקפת העולם: זה נכון שהשכלה וקריירה הן מסלולים טובים וחשובים – חלק מההתפתחות שלנו כאנשים ושל התרבות האנושית כולה. אולם לצד ההבנה הזו כדאי גם להבין שעבודה לא שווה לכסף. תלוש השכר מאפשר לנו לחיות ולצרוך ו”להתגלגל”, אבל הוא לא הדבר שבזכותו נתעשר. היכולת שלנו לחשוב וללמוד ולהתפתח היא הדבר שבזכותו נוכל להתעשר, אם נרצה מספיק ואם נשקיע מספיק. 

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש