יזמי הזוגיוּת
אי-שם בשנת 2012 הגיעה וויטני וולף-הרד, אמריקאית צעירה בת 22, לחממת סטארט-אפ בשם Hatch Labs. בחממה היא חברה ליזם בשם שון ראד וליזמים נוספים, ויחד הם החלו לפתח מיזם הכרויות חדש וחדשני – פלטפורמה שלימים תעניק לה וולף-הרד בעצמה את השם “טינדר” (Tinder). אולי עבור חלקכם זהו שם נרדף לאפליקציות של קשרים קצרי-טווח, אבל נראה שבעידן שבו ההיכרויות בפלטפורמות הווירטואליות עולות בהרבה על אלה הפיזיות, יותר ויותר זוגות מוצאים גם ב”טינדר” קשרים ארוכי-טווח.
כך מצאה עצמה וולף-הרד בתפקיד סמנכ”לית השיווק של האפליקציה, שהפכה לאחת המובילות בעולם בתחומה. בחלוף שנתיים הסתיים הרומן בין היזמת לבין האפליקציה. וולף-הרד עזבה את החברה בשנת 2014 בטריקת דלת, לאחר שהתלוננה על הטרדה מינית שעברה. במסגרת הסכם פשרה, וולף-הרד קיבלה פיצוי הולם מבחינתה, ועניין התלונה לא הגיע לכותלי בית המשפט.
צמיחה ממשבר
לאחר עזיבת החברה מספרת היזמת על תקופה מורכבת שחוותה. היא מספרת על ביטויי שנאה ושיימינג ברשתות, ועל תחושות קשות של אי-ודאות מקצועית, בעקבות העזיבה שלה את “טינדר”. אבל כאן בדיוק, במהלך השהייה בצומת הדרכים המורכב הזה, חל השינוי שהביא אותה לשיאים חדשים. שהרי, כמו כל אדם, דלתות נוטות להיסגר אך גם להיפתח…
אבל זאת לא הייתה הפעם הראשונה שהיא חווה זאת, ומצליחה להמציא את עצמה מחדש. עוד במהלך לימודיה בתיכון, נדחו ניסיונותיה להתקבל לתואר בפרסום ובשיווק, והיא “נאלצה” להסתפק בתואר ביחסים בינלאומיים באוניברסיטת SMU בטקסס. כמה שנים לאחר מכן היא הצליחה להוכיח שהדחייה הייתה טעות, כשבזכות כישרון השיווק היוצא מן הכלל שלה הציעה את “טינדר” לצעירים רבים.
חוץ מכישורי השיווק, וולף הרד גם הוכיחה כשרון יזמות ייחודי, כאשר כבר לאורך שנות הלימודים באוניברסיטה היא הקימה שני מיזמים חברתיים: Help Us – שכלל מכירה של תיקים העשויים מבמבוק, שהכנסותיה הוקדשו לסיוע לנפגעים ממשבר דליפת הגז במפרץ מקסיקו, ו-Tender Heart – שכלל מכירת בגדים לצורך העלאת המודעות לסחר בבני אדם ולסחר הוגן.
בחזרה ל-2014. וולף-הרד, שכאמור חוותה משבר אישי עקב עזיבת טינדר, החליטה שלא לשבת בבית ולרחם על עצמה, אלא לחבור למיליארדר הרוסי אנדריי אנדרייב, ולהקים אפליקציית היכרויות חדשה בשם Bumble. כאישה וכפעילה חברתית, היא רצתה להעביר את הכוח אל הנשים – לגרום להן ליטול את היוזמה והפסיק להמתין לגברים, שיעשו את הצעד הראשון בהיכרות. מכאן נולד הקונספט המהפכני של האפליקציה, שבמסגרתו רק נשים יכולות לשלוח את ההודעה הראשונה אל הגבר. גם המעטפת העיצובית וחוויית המשתמש של האפליקציה הזו חדשנית ואיכותית, באופן שמציב אותה בראש רשימת האפליקציות בתחום.
התרחבוּת
נכון לשנת 2021 האפליקציה משמשת כ-75 מיליוני משתמשות ומשתמשים (לפי Business of apps). ברבעון השלישי של שנת 2022 עמדו הכנסותיה על יותר מ-230 מיליון דולר, לעומת כ-200 מיליון דולר שנרשמו ברבעון המקביל אשתקד.
במהלך השנים ניסתה קבוצת Matchbox – הכוללת בין היתר את שתי האפליקציות המתחרות “טינדר” ו”אוקיוקיופיד” –לרכוש את באמבל (פעמיים), ביותר ממיליארד דולר. היא כשלה. בשנת 2019, רכשה חברת “בלאקסטון” את “באמבל” תמורת סכום של 2 מיליארד דולר.
בפברואר 2021, “באמבל” הונפקה בנאסד”ק – מהלך שהפך את וולף-הרד, בגיל 32 בלבד, למנכ”לית הצעירה ביותר שעומדת בראש חברה מונפקת, עם הערכת שווי של 2.5 מיליארד דולר, והיא כיום מחזיקה בכ-11.6% ממניותיה של החברה והונה הוערך בכ-1.3 מיליארד דולר.
לצד הפן הכספי והעסקי, וולף-הרד כל הזמן מובילה עשייה חברתית, כשבאמתחתה גם הקמת קרנות שמשקיעות במיזמים בהובלה נשית. בעינינו היא דוגמה מובהקת ליזמת נחושה. בזכות כישורי החשיבה והשיווק יוצאי הדופן שלה היא ממש שינתה את עולם ההיכרויות המודרני, הצליחה להצעיד כמעט לבדה את “באמבל” לראש רשימת אפליקציות ההיכרויות העולמיות, וקידמה העצמה ויזמות נשית.