כחלק ממסע הלמידה שלנו, אנחנו מחפשים באופן תמידי מקורות השראה שיצמיחו אותנו עוד, לגובה ולרוחב. הסדרה הזו היא אחד הביטויים של החיפוש הזה, ושל (חלק מ)התוצאות שלו. נציג כאן בתמצית סיפורים של אנשים מעוררי השראה, יזמים ויזמיות שהצליחו במסע האישי שלהם, שהביאו ערך לעולם ושבמקביל גם נעשו אנשים עשירים מאוד. כמשקיעים וכיזמים – אלה אנשים וסיפורים שמאוד מעניינים אותנו. מקווים שגם אתם תמצאו בהם עניין וערך.
מילות פתיחה
דרכו היזמית של דניאל אק, המייסד והמנכ”ל של Spotify, מדגימה את כוחן של החדשנות והנחישות.
עוד מתחילת הדרך שלו כיזם צעיר (בגיל העשרה) בשטוקהולם, אק הפגין תשוקה לטכנולוגיה וחתירה בלתי פוסקת אחר החזון שלו.
בואו נצלול קצת לסיפור ההתפתחות שלו, מיזם מתחיל ל”מוח מאחורי ספוטיפיי”.
נכיר את האופן שבו זיההה צורך בתעשיית המוזיקה, התגבר על אתגרים וחולל מהפכה בדרך שבה אנשים ניגשים וצורכים מוזיקה ותוכן.
שלב ההתנעה
המסע היזמי של דניאל אק החל בגיל צעיר, כשהוא מוקסם מעולם הטכנולוגיה.
בשנות ה-90, בגיל 13 בלבד, הוא כבר הקים את העסק הראשון שלו – עיצוב אתרים עבור לקוחות.
מתוך מודעות עצמית גבוהה וכנראה מתוך זיהוי הפוטנציאל הטמון בו, נשר מביה”ס כבר בגיל 14 כדי להמשיך במאמצים היזמיים שלו במשרה מלאה.
המיזמים שקידם בשנות העשרה שלו כללו את הקמתה של חברת פרסום מקוון, Advertigo, שאותה מכר מאוחר יותר (2006).
ואז הגיעה Spotify
בשנת 2006 חבר אק ליזם שוודי נוסף, מרטין לורנצון, כדי להביא לעולם אפליקציית מוזיקה חדשה.
החזון של אק לבניית האפליקציה התבסס על תובנה, לפיה תעשיית המוזיקה צריכה אלטרנטיבה נוחה ומוסדרת (מבחינה חוקית) לפיראטיות הדיגיטלית המשתוללת.
האתגר הגדול היה ההסכמים עם חברות התקליטים, אולם על עף הספקנות מצד תעשיית המוזיקה, אק התמיד וניהל בהצלחה את העסקאות עם חברות התקליטים הגדולות.
התנהלותו והצלחתו העסקית אפשרו לספוטיפיי להזרים באופן חוקי את פסי הקול של המוזיקה העולמית.
ההשקה וההצלחה
ב-7 באוקטובר 2008 האפליקציה הושקה לציבור ושינתה לעד את נוף צריכת המוזיקה.
השירות זכה לפופולריות מהירה בזכות השילוב שבין: חוויית משתמש מוצלחת (ממשק ידידותי מאוד), ספריית המוזיקה העצומה שכלל, ותכונות פורצות דרך, כמו רשימות השמעה מותאמות אישית ואפשרויות שיתוף.
בנוסף, אחד האלמנטים המרכזיים של ההצלחה הגדולה הוא “מודל ה-freemium” שלה – גרסה בסיסית וחינמית, הנתמכת על ידי פרסומות, ולצידה גרסת מנויים, “פרימיום”, שמאפשרת האזנה רציפה ללא פרסומות, בתשלום דמי מינוי חודשיים.
התרחבות
תחת הנהגתו של אק, ספוטיפיי הרחיבה את טווח ה”נוכחות” שלה בעולם – היא נכנסה בהתמדה לשווקים חדשים והמשיכה לחתום על הסכמי רישוי עם חברות תקליטים נוספות.
האתגר שהציבה לשיטות המסורתיות של הפצת מוזיקה הביא לשינוי של התעשייה.
כתוצאה מהשינוי, ניתן לסמן שלוש התפתחויות מרכזיות משלוש צלעות המשולש שמרכיב את עולם הצריכה המוזיקלית: שירותי סטרימינג אחרים נאלצו לאמץ מודלים דומים לזה של ספוטיפיי, האומנים זכו להעצמה ולהרחבת התפוצה של יצירתם, והמאזינים זכו לגישה רחבה וחסרת תקדים למגוון גדול מאוד של מוזיקה ושל סגנונות מוזיקליים.
במילה אחת: מהפכה. מהפכה בהפצת מוזיקה ומהפכה בצריכת המוזיקה ובחוויית הגילוי של אומנים חדשים.
וזה, כמובן, בלי להגיד מילה על עולם הפודקאסטים (או ההסכתים, בעברית 😉) שצמח במקביל אך באופן הקשור קשר הדוק לעלייתה של ספוטיפיי ושל פלטפורמות השמע האחרות. אבל זה באמת כבר לפרק אחר…
נחזור לאק ולסיפור היזמות שלו
אם חשבתם שהאיש הנחוש הזה הסתפק בספוטיפיי – טעיתם. הוא היה מעורב גם בעיסוקים יזמיים אחרים.
כך למשל, בשנת 2016 הוא הקים את “The Artists Den”, סוכנות שיווק חווייתית המחברת בין אומנים למעריצים באמצעות אירועים וקמפיינים שונים.
התשוקה של אק לטפח חדשנות מתפשטת גם מעבר למיזמים שלו.
באמצעות קרן ההון-סיכון שלו, “Investor AB”, הוא השקיע ותמך בחברות סטארט-אפ רבות, ותרם בכך עוד תרומה לאקוסיסטם היזמי העולמי.
לסיכום
המסע היזמי של דניאל אק, מהמיזמים המוקדמים שלו ועד להקמה ולהצלחתה המסחררת של ספוטיפיי, הוא עדות לנחישותו הבלתי מעורערת, לחשיבה החזונית שלו ולרוח החדשנות שבו.
באמצעות כל התכונות האלה אק שינה את תעשיית המוזיקה ואת הרגלי הצריכה של תוכן מושמע בכלל.
ומה אנחנו לוקחים מהסיפור שלו?
אנחנו מאמצים בהשתאות את הכוח הטמון ביצירתיות ובהתמדה.
כוח שמוביל לפריצות דרך משמעותיות. כוח שהוא הדלק של היזמות וההשפעה, כנראה בכל תחום. כוח שהוא המנוע של גלגלי ההצלחות, גם כאן – כנראה בכל תחום ובכל פורמט.
(אגב, להשלמת החוויה ניתן לצפות בסדרה “הפלייליסט” בנטפליקס, המספרת את סיפורו של היזם, דניאל אק).