בניגוד למה שנהוג לחשוב, מאסק לא נולד עם כפית של זהב בפה. בסדרה של ציוצים מרתקים (2019) הוא מתאר את צעדיו הראשונים בקריירה:
מאסק שנולד וגדל בדרום אפריקה מספר שעבר לקנדה בגיל 17 (1989), כשכל רכושו היה תרמיל קטן ומזוודת ספרים. בשנות התבגרותו בקנדה עבד בחווה של בני משפחה ובמפעל עצים, ולימודיו האקדמיים שהתחילו בקנדה והסתיימו בארה”ב כללו תואר ראשון בפיזיקה ובכלכלה, וכן פרישה מהירה מלימודי דוקטורט באוניברסיטת סטנפורד. בגיל 24 נותר עם חובות מהלימודים בגובה 100,000 דולר וניצב על פרשת דרכים.
יזמות פעילה
מאסק לא ריחם על עצמו, אלא עשה את מה שהוא כנראה יודע הכי טוב לעשות – יזמות. בשנת 1995 הקים עם אחיו קימבל את חברת Zip2 – החברה סיפקה “מדריך ערים דיגיטלי”, מפות מקוונות שנמכרו לעיתונים. הוא מספר בהקשר הזה על תנאי המחייה והעבודה המורכבים שלו ושל אחיו, שבתחילת הדרך של המיזם גרו במשרד ששכרו, תוך שהם עובדים עם מחשב אחד שעמד לרשותם.
4 שנים מאוחר יותר (1999), האחים מאסק מכרו את החברה תמורת 300 מיליון דולר. כאן התחיל “מסע הגדילה” של מאסק, כשאת הרווח מהמכירה – 22 מיליון דולר, השקיע בהקמת X.COM – אתר שסיפק שירותים פיננסיים שממש הקדימו את זמנם.
בשנת 2000, האתר התמזג עם Confinity והחברה שינתה את שמה למותג המוכר PayPal. פלטפורמת התשלומים והעברות הכספים המקוונת הזו מיקמה את מאסק, לראשונה, “בליגה של הגדולים”. בשנת 2002 חברת eBay רכשה את PayPal תמורת 1.5 מיליארד דולר. הרווח של מאסק מהעסקה עמד על לא פחות מ-165 מיליון דולר.
והמסע ממשיך. באותה שנה, 2002, מאסק עבר למיזם פורץ הדרך הבא שלו – SPACE X. זו אחת מהחברות המסחריות הראשונות בעולם שהעניקו לחקר החלל דחיפה משמעותית, בכך שהוזילה באופן דרמטי את עלויות השיגור של כלי החלל.
ואז הגיע תורה של חברת טסלה. הפעם מאסק לא ייסד את החברה, אלא “רק” הצטרף אליה כמשקיע בשנת 2004 ובשנת 2008 הפך למנכ”ל ול-“פנים” המייצגות אותה. החברה בהובלתו הצליחה לקדם את מהפכת הרכבים החשמליים בעולם כולו.
מוטיבציה, פתיחות, סקרנות
מאסק עומד מאחורי מיזמים נוספים ומרתקים בתחומים טכנולוגיים שונים, דוגמת חברות SolarCity Neuralink ו-OpenAI. היריעה קצרה מלהכיל, אבל יש מקום לעמוד על כמה תובנות שהוא חולק עם העולם ושניתן ללמוד ממסלול החיים היזמי ופורץ הדרך שלו:
המוטיבציה צריכה לזרום בדמנו, תמיד – מאסק הוא אדם שהיזמות היא בנפשו. המלצתו לכל יזם או בעל עסק היא “אם אתם צריכים השראה אל תעשו את זה”. במילים אחרות, אדם שקם בבוקר ושואל את עצמו “למה אני צריך את זה?” – כנראה לא נמצא במקום הנכון עבורו. הדלק שצריך להניע את העשייה העסקית הוא הרצון העמוק, השאיפות והחזון.
לחבק את הביקורת – אחת התכונות שקידמו משמעותית את המיזמים של מאסק היא היכולות שלו להיות פתוח לביקורת. לא מעט פעמים אפשר לראות מנהלים ובעלי עסקים שנאטמים ומסרבים לשמוע דעה, שלא עולה בקנה אחד עם קו המחשבה שלהם. לשיטתו של מאסק, צריך “לחפש ביקורות באופן קבוע… ביקורת שיש מחשבה מאחוריה שווה זהב”. יש הטוענים שאחת התכונות הבולטות של האנשים המוצלחים ביותר בהייטק הישראלי היא חוש הביקורתיות המפותח שלהם, שאפשר להם להגדיל באופן משמעותי ביצועי החברות.
“אחד הדברים הקשים ביותר הוא להבין איזה שאלות צריך לשאול. ברגע שהצלחת למצוא את השאלות הנכונות, התשובות יגיעו בקלות יחסית” – המלצה מעשית של מאסק לכל התמודדות עם אתגר מקצועי או בכל תחום אחר. פעמים רבות אנחנו לא שואלים את עצמנו את השאלות הנכונות, וכפועל יוצא אנחנו לא מוצאים פתרונות מדויקים מספיק, שיביאו אותנו לאן שרצינו. תרגיל מחשבתי, שבמסגרתו נקדיש זמן לשאילת השאלות הנכונות, יכול להוות כבר חצי הדרך לפתרון אתגרים…