סימפוניה של חוסן: מייסד “סוני” – מתהומות המלחמה ועד צמרת האלקטרוניקה העולמית

לאחר מלחמת העולם השנייה, העולם היה עד לאחד מסיפורי הצמיחה הגדולים והמשפיעים ביותר; סיפור המשלב חדשנות ואיתנות של רוח האדם.

אקיו מוריטה (Akio Morita), המייסד השותף של חברת סוני, התגלה כסמל של תקווה ונחישות, והוכיח שאפילו בזמנים האפלים ביותר ניתן לזרוע זרעים ולהצמיח צמחים.

מסעו מיפן שסועת המלחמה אל פסגת האלקטרוניקה העולמית הוא עדות לכוחם של התמדה ושל כושר ההמצאה.

בית מלאכה קטן בטוקיו

סוף מלחמת העולם השנייה הותיר את יפן בהריסות, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה רגשית. האומה נאבקה למצוא את זהותה ולהתאושש מהרס המלחמה. בתוך הכאוס וההרס, אקיו מוריטה, יחד עם שותפו מסארו איבוקה, יצאו למסע שישנה לנצח את נוף הטכנולוגיה, והבידור.

מקורות הסיפור של סוני מצויים במקומות הפשוטים ביותר. הם מצויים בבית מלאכה קטן בטוקיו, שם מוריטה ואיבוקה התחילו את המיזם שלהם לתיקון מכשירי רדיו – מצרך מבוקש מאוד בתקופה שלאחר המלחמה.

השאפתנות שלהם ויכולתם לראות את הנולד הניעו אותם לחקור אופקים חדשים, תוך שהם פורצים את הגבולות של עצמם ושל העם שלהם, שקם מתוך ההרס. 

חדשנות ונחישות

השניים ייסדו את החברה שנקראה בתחילת הדרך “Tokyo Tsushin Kogyo” במאי 1946. בהמשך שונה השם ל”Sony”.

שנותיה הראשונות של סוני התאפיינו בתושייה רבה ובכושר הסתגלות של מייסדיה.

מוריטה ואיבוקה זיהו שחדשנות היא המפתח להצלחה. הם היו נחושים ליצור מוצרים שלא רק יענו על הצרכים המקומיים הרבים, אלא גם יכבשו את השוק העולמי.

הרדיפה הבלתי פוסקת שלהם אחר חדשנות הובילה, בין היתר, ליצירת הרשמקול הראשון של יפן, ה-Type-G.

ה-Type-G היה אבן דרך במסע של סוני, שסימן את תחילתה של מורשת שתתפרש על פני דורות. הרוח החדשנית הזו היא שאפשרה למוריטה ולאיבוקה להגדיר מחדש את תעשיית האודיו.

סוני הציגה לעולם את הווקמן, חוללה מהפכה בדרך שבה אנשים חוו מוזיקה והפכה לאייקון תרבותי בפני עצמו. בכך שני המייסדים הפכו את סוני לענקית אלקטרוניקה עולמית והיו חלק חשוב בהתאוששות של יפן לאחר המלחמה.

הסיפור של סוני ושל המייסדים שלה הוא, אם כן, סיפור של חזון ושל נחישות. מוריטה ראה פוטנציאל במקום שבו אחרים ראו הרס, ותקווה במקום שבו אחרים ראו ייאוש.

המלחמה, במקום לשבור את רוחו, הפכה לזרז לצמיחתו. המסע שלו ממלחמה לצמיחה המרשימה של חברת סוני הוא סיפור השראה – לכל אדם, לכל יזם וגם לנו כמשקיעים. ובפרט בפרקים קשים ומשבריים בחיינו. 

הפקת לקחים – מה ניתן ללמוד מסיפורה של סוני?

סתגלנות

הלקח הראשון שאנו יכולים ללמוד מהעשייה של שני המייסדים הוא כוח ההסתגלות. יפן של פוסט המלחמה הייתה מדינה עם משאבים מוגבלים ותשתיות מרוסקות.

מוריטה ואיבוקה התאימו עצמם לנסיבות. כאמור, הם התחילו בקטן, עם עיסוק בתיקוני רדיו, ובהדרגה הרחיבו את העשייה. הם אימצו כל קושי ומצוקה כהזדמנויות לחידוש ולהתפתחות.

אם נקביל את העניין הזה לעולם ההשקעות – הסתגלות היא בהחלט יכולת חיונית. השווקים דינמיים, המציאות הגאו-פוליטית משתנה באופן תכוף ולעיתים גם באופן קיצוני, כפי שאנחנו עדים ממש בימים אלה. 

המשקיעים שיצליחו יהיו אלה שיתאימו את האסטרטגיות שלהם לשינויים המתהווים. בדיוק כפי שמוריטה זיהה את הצורך במוצרים חדשים ביפן מוכת המלחמה, על המשקיעים לזהות הזדמנויות מתפתחות ולהסתגל לתנאי השוק המתפתחים.

חדשנות

המסע של מוריטה הוא גם הוכחה יפה לערכהּ של חדשנות. סוני לא הסתפקה בלהיות “עוד” חברת אלקטרוניקה; מייסדיה שאפו להיות חלוצים בתחומם. יצירת הווקמן פורץ הדרך היא דוגמה מצוינת למחויבותם לחדשנות.

באופן דומה, ניתן לדבר על חדשנות ועל חשיבותה בעולם ההשקעות.

משקיעים המעוניינים להצליח נדרשים לחשוב אחרת, מחוץ לקופסת ההשקעות המסורתיות, מחוץ ל”מסלול המשקיעים השחוק”.

החדשנות בהשקעות מתבטאת בלמידה המתמדת, בחקירת אפיקים חדשים ובתעוזה לנהוג באופן מעט שונה. 

בדיוק כשם שהמוצרים החדשניים של סוני ייחדו את החברה בתעשיית האלקטרוניקה, אסטרטגיות השקעה פורצות דרך יכולות לייחד אותנו כמשקיעים.

חוסן

עוד לקח מהסיפור הזה הוא חשיבות החוסן. מוריטה התמודד עם אתגרים רבים – החל מהרס המלחמה ועד מורכבות עסקית גלובלית. עם זאת, נראה שהאתגרים הללו לא הפריעו לו בדרכו.

חוסנו ומחויבותו הבלתי מעורערת לדרך ולמוצרים שפיתח היו כנראה המפתח להצלחתה של סוני.

בכל הנוגע להשקעות, חוסנם של המשקיעים בא לידי ביטוי ביכולת להתמיד ולא לנהוג בפזיזות בתקופות תנודתיות או משבריות.

גרפים אדומים או כותרות מטרידות בעיתונות הכלכלית לא משפיעים לטובה על הנפש שלנו, אבל היכולת שלנו לעמוד איתנים מול האתגר ולאמץ פרספקטיבה ארוכת טווח – זה בדיוק החוסן הדרוש.

אומנם במקביל יש להיות קשובים לסביבה ולגלות גמישות ואומץ במקומות הדורשים זאת, אבל גם לאיפוק יש חשיבות בהקשר הזה.

תקווה

הצלחתו של מוריטה משמשת כמגדלור של תקווה למי שחולם (גם) על הצלחה כלכלית, (גם) ממקומות נמוכים מאוד, אפלים מאוד.

החלום הזה הוא בר השגה, אבל הוא דורש התמדה, נכונות לקחת סיכונים מחושבים ומחויבות לשיפור מתמיד.

המורשת של מוריטה חורגת מהמוצרים שייצרה החברה שייסד או מנתח השוק שכבשה בתחום האלקטרוניקה.

היא מוכיחה שניתן למצוא אור בתוך חושך, כולל במהלך תקופות של אי ודאות גדולה; היא מזכירה לנו שהרוח האנושית מסוגלת להשיג הישגים מרשימים ויוצאי דופן; היא מזכירה לנו את הכוח שלנו, ואת התקווה.

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש