בשנת 2007, בגיל 19 בלבד ואי שם באוסטרליה, מלאני פרקינס הגתה רעיון שעתיד לשנות את עולם העיצוב הגרפי. פרקינס, סטודנטית צעירה, שלמחייתה לימדה עיצוב גרפי בתוכנות השונות שהיו קיימות אז בשוק, הבחינה בקשיים שחוו הלומדים ואמרה לעצמה שחייבת להיות דרך פשוטה יותר וזולה יותר לעצב. יחד עם בעלה לעתיד, קליף אוברכט, היא יצאה למסע לגיוס כספים לפיתוח פלטפורמת עיצוב מקוונת, שתכליתה לאפשר לכל אדם לעצב בקלות כל סוג של מסמך: החל ממצגות, דרך כרטיסי ברכה וכרזות ועד פוסטים לרשתות, באנרים ומוצרים גרפיים נוספים.
“100 פעמים שמעה את המילה ‘לא’ ממשקיעים ולא נרתעה”
הדרך הייתה מאתגרת. בלון הניסוי הראשון של השניים, עוד טרם גיוס הכספים, היה עיצוב ספרי מחזור לבתי ספר באוסטרליה. ההצלחה במיזם הניעה וחיזקה אותם; סימנה להם שהם בכיוון הנכון. לאחר מכן, במשך 3 שנים, פרקינס התדפקה כמעט על כל דלת אפשרית של המשקיעים (קרנות הון-סיכון) בעמק הסיליקון, וקיבלה את התשובה: “לא”. זה קרה כ-100 פעמים; כ-100 סירובים, שהם התגובה המפחידה ביותר עבור כולנו, או עבור היזם שבכל אחד מאיתנו. אבל זה לא הרתיע אותה. פרקינס למדה מכל “לא” ששמעה, וביצעה את ההתאמות הנדרשות להצגת הרעיון למשקיעים הפוטנציאלים, והמשיכה הלאה, בכל הכוח.
בשנת 2013 סוף סוף הגיעה הבשורה שפרקינס ואבורכט כל כך חיכו לה, כשחברת Canva שהקימו יחד הצליחה לגייס 3 מיליון דולר, ממשקיעים אמריקאים ואוסטרלים. במקביל הזוג צירף אליו את עובד “גוגל” לשעבר והיזם קמרון אדמס – תחילה כיועץ ועד מהרה כשותף שלישי, שהפך לחלק בלתי נפרד מהחברה ומהצלחתה.
שנה לאחר מכן הצטרף לצוות גם גיא קוואסאקי, בכיר “אפל” ויועץ לשעבר ב”גוגל”, והחברה הודיעה על גיוס הון נוסף. לאורך השנים נמשכה התפתחות הפלטפורמה (למעלה מ-3.5 מיליארד אלמנטים ותבניות עיצוב, בשירותם של יותר מ-60 מיליון משתמשים; נתוני Canva) ונמשך גיוס ההון, שהסתכם עד היום ביותר מ-572 מיליון דולר (לא פחות מ-14 סבבי גיוס ו-35 משקיעים; כך לפי Crunchbase).
מודל הצלחה נשי
פרקינס, שמכהנת כמנכ”לית של הפלטפורמה המוצלחת שיצרה, הפכה עם הזמן לאחת הנשים המצליחות בעולם העסקים והטכנולוגיה. ההון העצמי שלה מוערך בכ-6.5 מיליארד דולר (עפ”י “פורבס”), ושווי החברה כולה מוערך ביותר מ-55 מיליארד דולר. ההצלחה הכספית חשובה, אבל היא כנראה לא המניע המרכזי שהביא את פרקינס להקים את Canva. ניכר שהניעו אותה דברים אחרים, בראשם חזון ההנגשה הרחבה של תוכנות העיצוב – הפלטפורמה נוכחת היום בלמעלה מ-190 מדינות בעולם.
ערכים חשובים נוספים מבחינת פרקינס ובן זוגה הם נדיבות ושוויון – בשנת 2019 הזוג הודיע על תרומה לקהילה של אחוז אחד מההון העצמי שלהם, ובשנת 2021 אף הגדילו לעשות והודיעו על תרומה של כ-30% משווי החברה לקרן צדקה שהקימו, המסייעת, בין היתר, לאוכלוסיות עניות ברחבי העולם. לפרקינס היה חשוב גם לקדם את ייצוג הנשים בתעשייה, שיש לה עוד כברת דרך לעשות בנושא השוויון המגדרי. במסגרת זו, כיום 41% מעובדי Canva הן נשים – נתון הגבוה מהממוצע בענף ההייטק, הנע סביב 30%.
ההגעה לחוד החנית של עולם ההייטק והעסקים דרשה מפרקינס הרבה נחישות ואמונה בעצמה ובמוצר שפיתחה, תוך שהיא מגייסת לצידה את “האנשים המוכשרים ביותר”, לדבריה. המסע של פרקינס לפסגה הוא גם שיעור בהעצמה נשית וביזמות בכלל, המתובל בערכים אנושיים חשובים. יותר מ-15 שנים לאחר שהרעיון עלה לראשונה במוחה, פרקינס יכולה להיות גאה בהגשמת החזון השאפתני של הנגשת כלי העיצוב לכל אדם ועסק בעולם.