זה לא סוד שיש לנו עניין קבוע ביזמות בכלל, וביזמות נשית בפרט. אנחנו חיים ונושמים יזמות, חיים ונושמים את הקסם שבעשייה היזמית, ואת האנרגיה הטובה של החדשנות ושל הרצון לקדם מהלכים שיקדמו את העולם. וכן, אנחנו גם ממש מאמינים ביזמות שמצמיחה ושמשפרת מצבים פיננסיים.
מודעות, השראה
הפרויקט הנוכחי שלנו מפנה את הזרקור ליזמות בהובלה נשית. אנחנו חושבים שראוי להגביר את המודעות לנושא הזה, בראש ובראשונה מתוך אמונה בערך הבסיסי של שוויון הזדמנויות בין א.נשים, וכן כדי לספק השראה ולקדם עשייה נשית, בעיקר בתחום הפיננסים וההשקעות.
“יום היזמות הנשית”
פיסת הידע הראשונה שנחלוק איתכם היא (הוא) יום חשוב מאוד בעיננו, “יום היזמות הנשית” (Women’s Entrepreneurship Day). מדובר ביום של מודעות, יום שמעלה על נס מידי שנה, מאז שנת 2014, ב-19 בכל נובמבר, את פועלן של יזמיות בעולם.
לפני שנדבר על תוכן היום הזה, ראוי להגיד מילה או שתיים על מי שיזמה אותו. וונדי דיאמונד היא יזמית אמריקנית ומובילה בתחום הסיוע לבע”ח. בשנת 2013 – לאחר שהשתתפה בפעילות התנדבותית בהנדורס, שהתמקדה במתן הלוואות לנשים בעלות הכנסה נמוכה – היא החליטה להקים גוף פילנטרופי דומה בבית, בארה”ב. היא הקימה את הארגון הזה, “יום היזמות הנשית” (WEDO), כגוף ללא כוונות רווח, שמטרתו להעניק סיכוי למאות מיליוני נשים שחיות בעוני ברחבי העולם, וכן להעניק השראה לנשות העולם כולו, ולפעול להעצמתן.
בכינוס הראשון של הארגון, ב-19 בנובמבר 2014, אמרה דיאמונד שיש ימי ציון מיוחדים כמעט לכל דבר בעולם (אגב, גם “יום הגבר” חל גם הוא ב-19 בנובמבר בכל שנה), “אבל אין יום שמוקדש להעצמה, לתמיכה ולחגיגה נשית”. לדבריה, זו הסיבה שמיסדה את הארגון ואת יום האזכור המיוחד, מתוך אמונה, לפיה השילוב של העצמה עסקית-פיננסית-נשית עם שיתופי פעולה בין נשים, יביא לצמיחה ולשגשוג של הקהילות שהנשים הן חלק מהן.
מידי שנה מתקיים האירוע המרכזי של “יום היזמות הנשית” במטה האו”ם בניו יורק, ואירועים נוספים מתקיימים בעשרות קמפוסים באוניברסיטאות בעולם, והם כוללים הרצאות, פאנלים, חלוקת פרסים לנשים בולטות במיוחד ועוד.
מודעות, עשייה
במטרה להרחיב את החשיפה ואת קהילת הנשים שהולכת ומתפתחת סביבו, הארגון גיבש תוכנית מלגות, שבמסגרתה פועלות “שגרירות” מטעמו באוניברסיטאות, לאורך השנה (ולא רק סביב ה-19 בנובמבר). קמפיין מודעות נוסף מתנהל ברשתות החברתיות, תחת ההאשטאג #choosewomen, שתכליתו להעלות את המודעות לעסקים בהובלה נשית, להגביר את הנכונות לתמוך בהם, וכן לעודד שיתופי פעולה בין נשות עסקים ברחבי העולם.
לבסוף, הנתונים שהארגון מציג, הנוגעים למקומן המרכזי של נשים בכלכלה העולמית, מחדדים את הצורך בקידום יזמות נשית. לפי הנתונים, נשות העולם אחראיות על כ-85% מהצריכה על הכדור הזה, בעוד שהן מרוויחות 10% בלבד מכלל ההכנסות הכספיות על אותו כדור… על פניו פער עצום, שארגון היזמות הנשית שם לו למטרה לצמצם באופן משמעותי, באמצעות עידוד עסקים בהובלה נשית.
תודעת ה”יש”
אנחנו ממש מסכימים עם האג’נדה הזו, נוכח התועלת שהיא יכולה להביא – לנשים ולאנושות כולה. לדעתנו, כדאי לכולנו להעמיק את ידיעותינו בתחום הזה, ולהגביר את המעורבות שלנו בכל מה שיכול לקדם ולשפר את איכות החיים בעולם.
תודעת השפע שאנחנו מדברים עליה כל הזמן היא תפיסה שבבסיסה ניצבת האמונה ב”יש”, ב”הרבה”, ב”הזדמנויות” וגם ב”כסף”. כל אלה משלבים יפה-יפה גם עם תפיסת הארגון שעסקנו בו הפעם, שמשקיע ביעדים בעלי פוטנציאל רב להגדלת ההון (הנשי)…