בינואר 2014 נפל דבר בתעשיית הרכב העולמית ובעולם העסקים בכלל, כאשר מארי בארה מונתה לתפקיד מנכ”לית “General Motors”, אחת החברות הגדולות והמשפיעות בארה”ב. היא הייתה לאישה הראשונה ששוברת את תקרת הזכוכית הזו. אבל הדרך של בארה לפסגת ענקית הרכב האמריקאית לא הייתה מקרית, וכללה שנים של התמדה, נחישות ועלייה עקבית בסולם הדרגות.
ראשית, בארה מדווחת שאת אהבתה להנדסה ולמכוניות “ירשה” מאביה, שעבד אף הוא בחברה במשך כ-4 עשורים. היא מספרת בהערכה על כך שאמה תמיד אמרה לה שהיא יכולה לעשות הכול ולהיות כל מה שתרצה להיות בחייה. והיא צדקה. עבור בארה (ובכלל), היו אלה אמירות חשובות ומאוד לא מובנות מאליהן עבור נשים, בייחוד בשנות ה-60′ וה-70′ של המאה הקודמת, שנות ילדותה.
צמיחה מקצועית
בארה החלה את דרכה בחברה בשנת 1980, כאשר הייתה בת 18 בלבד, כסטודנטית להנדסת חשמל. היא עבדה כמתמחה בחטיבת המוטור של “פונטיאק” וביצעה בדיקות בסיסיות יחסית במנדפים ובפגושים של כלי הרכב. במהלך הזמן, השלימה תואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת סטנפורד והחלה להוכיח את כישורי הניהול שלה בשורה של תפקידים, לרבות ניהול חטיבות ההנדסה בחברה ולאחר מכן ניהול המפעל של יצרנית הרכב בדטרויט.
בהמשך, בשנת 2008, מונתה לתפקיד סמנכ”לית של הנדסת הייצור הבינ”ל ובשנת 2009 החלה לכהן כסמנכ”לית משאבי אנוש (בינ”ל) של החברה, ולאחר מכן כסמנכ”לית פיתוח מוצרים גלובאליים. קצב ההתקדמות של בארה באותן שנים היה מסחרר, עד שבשנת 2014, כאמור, רשמה לזכותה הישג היסטורי עם מינויה לתפקיד מנכ”לית תאגיד הענק.
אבל הכניסה לתפקיד של בארה לוותה בפרשת ריקול מאתגרת. בתחילת 2014 התגלו פגמים במתג ההתנעה של רכבי החברה, שהביאו את “ג’נרל מוטורס” להחזיר כלי רכב רבים לבדיקה ולתיקון. במהלך אותה שנה הגיעה בארה לסנאט בארה”ב להעיד על הפרשה, שבמסגרתה עלה שהחברה הייתה מודעת לבעיות ברכבים ועובדיה לא נקטו את הפעולות המתבקשות – דבר שגבה חיי אדם. בארה קיבלה אחריות על הדברים, התנצלה והנהיגה תקני בטיחות חדשים לרכבי החברה, כדי למנוע הישנות של מקרים דומים.
לאורך השנים בארה מובילה תהליכי פיתוח מתקדמים בחברה, לרבות בתחום כלי הרכב האוטונומיים וכלי הרכב החשמליים. במסגרת תהליכים אלה “ג’נרל מוטורס” הציבה לעצמה יעד שאפתני לייצור מאסיבי של מכוניות חשמליות: עקיפת סטטוס המכירות של חברת “טסלה”, שעומד היום על יותר מ-350,000 מכוניות בשנה, עד אמצע העשור הנוכחי. נציין רק, שלפי הנתונים השונים “ג’נרל מוטורס” מייצרת היום כ-25,000 מכוניות חשמליות בלבד בשנה, וכדי לעמוד ביעד שהכתיבה לעצמה הורידה את מחירי המכוניות האלה לטווח של 35,000-30,000 דולר. כך הפכה לחברה הראשונה שהציבה תג מחיר נמוך מ-40,000 דולר למכונית חשמלית.
עשייה חברתית
גם בתחום הערכי-חברתי בארה ממקמת את עצמה במקום של כבוד. בשנת 2020 בחר בה מגזין “fortune” כאחת מ-25 המנהיגות והמנהיגים מעוררי ההשראה במהלך תקופת הקורונה. בחירתה נעשתה, בין היתר, על רקע החלטתה להקצות חלק מפסי הייצור של החברה לייצור של מכונות הנשמה לחולי קורונה. בתקופה המשברית הזו התמודדה בארה גם עם הביקורת של נשיא ארה”ב דאז טראמפ, שטען לאופורטוניזם מצד “ג’נרל מוטורס”. חרף הביקורת חתמה החברה על חוזה עם הממשל, שבמסגרתו הוסכם על אספקה של 30,000 מכונות הנשמה לחולי הקורונה במדינה. במקביל, בימי כהונתו של טראמפ בארה הובילה עמדה נחושה נגד רצונו של הנשיא לבטל את המגבלות שקבע ממשל אובמה בעניין פליטת ה-CO2 לרכבים בקליפורניה.
בשנים האחרונות מגזין “fortune” בחר פעם אחר פעם במארי בארה כאחת הנשים המשפיעות ביותר בעולם. נראה שהתואר הזה מגיע לה, ובגדול.