שיעורים כלכליים מתוך ספרות ילדים: זה סופו של כל בלון. האומנם?

שיעורים כלכליים מתוך ספרות ילדים: בִּים-בַּם-בַּם – הדרך אל התירס החם

“שיעורים כלכליים מתוך ספרות ילדים” היא סדרת מאמרים המציעים עוד נדבך בקריאה של סיפורי ילדים מוכרים ואהובים – קריאה מזווית כלכלית-פיננסית, כחלק מחינוך פיננסי שעל אף חשיבותו הרבה, לדעתנו עדיין אינו זוכה למשקל המגיע לו.

תהלוכת התירס

“תירס חם” (1978), ספרה האהוב של מרים רות, הוא סיפור על חשיבותה של הדרך, חשיבותה של ההנאה מהתהליך. בקצרה, מדובר בחבורה שמחה של ילדים, ששרים ומנגנים וצועדים להם בעקבות ילד אחד, שמח במיוחד, בשם אופיר. אופיר רתם את הילדים להצטרף אליו לסוג של תהלוכה, כשהוא שר “בים, בם,  בם, תירס חם!”. התהלוכה המוזיקלית הסתיימה בביתו של אופיר, שם התאכזבו הילדים לגלות כי ציפייתם לתירס חם נגוזה… לא תירס ולא חם.

מכאן העלילה מסתבכת, כשהילדים תפסו את אופיר כמי שהוליך אותם שולל וכעסו מאוד על שלא קיים את “ההבטחה”, הוא מצידו טען שלא הבטיח דבר ורק רצה לשיר וילדה אחת בשם שחף התעשתה, הצילה את המצב והובילה את כל הילדים לבית סבהּ, שכיבד אותם בתירס החם המיוחל. סוף טוב הכול טוב.

מהי זווית הקריאה שאנחנו מציעים לסיפור הזה, אתם שואלים?

אנחנו מציעים להסתכל על אופיר כעל יזם, משקיע בעל חזון, שבראש ובראשונה נהנה מהדרך (שעוברת גם בכישלונות ובמפחי נפש) אל ההצלחות הכלכליות ואל החופש הכלכלי שהוא מסמן. החופש הזה (התירס החם) חשוב לו, אבל התפיסה שגיבש (התהלוכה), על מאפייניה – ממלאת, מספקת ומקדמת, חשובה לו אף יותר.

חדוות השקעה

הילדים האחרים בחבורה מצטרפים ל”חדוות ההשקעה”, נסחפים ו”רוכבים” על גל ההצלחה המסתמן, כשהם משקיעים באפיקים שונים (כלי הנגינה המאולתרים), בלי הבנה עמוקה של המהלכים.

מתמודדים עם משברים

ההגעה של חבורת הילדים לביתו אופיר והתמודדותם עם היעדרו של היעד הנכסף (אין תירס!) הן משבר ראשון ומשמעותי עבור הילדים. הם כועסים ומפזרים האשמות לעבר היזם שהבטיח ואיכזב, עומדים על סף יציאה מהשוק וקיבוע ההפסד. אבל אז נכנסת דמות משמעותית נוספת בסיפור, היא שחף. כאמור, שחף עם עגלת הבובות שלה – בתפקיד ההורה האחראי – מתעשתת, מעודדת, תופסת פיקוד ומציעה פתרון: יש לשנות יעד, בהתאם לשינויים שהתהוו במציאות.

משיגים את היעד

סבהּ של שחף, סבא וורן, הוא בעל הון ומשקיע מנוסה שחווה לא מעט משברים בחייו הפיננסיים. המשברים האלה, לצד ההצלחות הרבות, יצרו בקרבו ידע עמוק ורחב – הון לא פחות חשוב מההון הכספי שברשותו. הילדים זכו לטעימה נהדרת של הידע הזה, שיעור חשוב בהשקעות – בגיבוש התוכנית, בלמידה, בחוויות מסוגים שונים שפוגשים בדרך ובהשגת המטרה (תירס חם עטוף בעלה ירוק…).

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש