״הורים עשירים״ – שיעורים כלכליים על בסיס הספר ״אבא עשיר, אבא עני”

פרק 7

“אבא עשיר, אבא עני”, שכתב רוברט קיוסאקי (1997), הוא אחד הספרים המוכרים והחשובים הנוגעים לכסף ולעושר. הוא מאתגר את התפיסות שרובנו גדלנו עליהן בנוגע לכסף, ומספק תשתית של ידע מעשי סביב השאלה: איך אפשר להפוך לאנשים עשירים?

קיוסאקי מתאר את חוויותיו כמי שגדל עם שני אבות: האחד הוא אביו הביולוגי, שהיה משכיל מאוד אך גם “עני”, והאחר הוא אביו של חברו הטוב, שהיה רחוק מלהיות משכיל אך זכה בתואר “עשיר”, בזכות עצמו.

על בסיס ניסיונו ובאמצעות שורה של אנקדוטות ו”שיעורים”, קיוסאקי מסביר את ערכו הרב של חינוך פיננסי ומתאר בהרחבה את חשיבותה של ההכנסה הפסיבית, שתאפשר יציאה ממה שהוא מכנה “מרוץ העכברים”: המסלול המוכר של החיים, שכולל לימודים, עבודה, שגרה שוחקת והיעדר חשיבה מספקת על יצירת רווחה כלכלית ועצמאות כלכלית.

מוזמנים לקרוא את סדרת המאמרים שלנו, העוסקת בעיקרי התובנות שניתן ללמוד מהספר החשוב הזה (הפרקים זמינים במקביל גם בערוצי הפודקאסט והיוטיוב שלנו).

פרק הסיכום

רוברט קיוסאקי העניק לעולם מתנה גדולה בדמות הספר “אבא עשיר, אבא עני”. הוא העניק לעולם ארגז של ידע ושל כלי עבודה כמעט הכרחיים – כישורי חיים שמערכות החיים השונות בדרך כלל לא דואגות להעניק לנו, על אף הנחיצות שלהם במציאות הקצבית, המשתנה והשופעת. 

סיפור חייו של קיוסאקי, ובעיקר סיפורם או תפיסת עולמם של שני האבות שגידלו אותו, כל אלה יוצרים שלם. החיבור שלהם הוא למעשה סך האפשרויות הניצבות בפני ילדים “רגילים”, הגדלים במרחבים “רגילים”, בין הקצוות הסוציו-אקונומיים של החברה. 

סך האפשרויות הזה כולל שני סלים. האחד הוא מסלול החיים המוכר לרובנו, שמייצג האב המשכיל והעני – אותו צ’ק-ליסט מובנה הכולל: הצטיינות בלימודים, רכישת מקצוע, התברגות במקום עבודה יציב, ופרישה; הסל השני הוא מסלול לא יציב במיוחד, אבל מהנה, מעניין ובעיקר בעל פוטנציאל רב להשגת חופש כלכלי. מייצג אותו האב העשיר והוא כולל: שאיפות גדולות, תעוזה, למידה, התנסות, גיוון, נפילה, התאוששות, הזדמנויות, צמיחה.    

המסלול העשיר

כל הרכיבים האלה השייכים למסלול העשיר, או בעל פוטנציאל העושר, מוסברים ומודגמים היטב בששת השיעורים שמעניק קיוסאקי בספרו. הוא מתייחס אליהם לא כאל תשובות מובהקות לכל שאלה ודילמה בעניין הפיננסי, אלא כאל ידע שיסייע לקוראים ולילדיהם “להיות עשירים יותר… גם בעולם של שינויים וחוסר ודאות”. אם נזקק את כל הידע הזה לשלושה מסרים מרכזיים, הם יהיו אלה: 

  1. יש לרכוש השכלה פיננסית בכל גיל (ובעיקר להבחין בין נכסים לבין התחייבויות).
  2. יש לנתק את הקשר בין עבודה לבין צבירת הון (מכירת הזמן שלנו היא לא הדרך אל העושר).
  3. יש להבחין בין עבודה תמורת כסף לבין עבודת הכסף (יש דרכים לגרום לכסף לעבוד בשבילנו).

התמודדות עם חסמים

בחלק האחרון של הספר מצייד קיוסאקי את קוראיו בסל כלים נוסף – חמישה מכשולים מרכזיים בדרך ליצירת עמודת הנכסים, ועשר המלצות חשובות לקראת היציאה לדרך הזו. קיוסאקי סבור שמודעות למכשולים – שהם תחושות של פחד ושל ציניות, התנהלות עצלה ויהירה והרגלים רעים – תקדם את הסרתם. ובמקביל להסרת המכשולים, נוכל לצאת לדרך העושר ולהעיר את “הגאונות הפיננסית” הרדומה שלנו, אחרי שגדלנו על משפטים כמו “אהבת הכסף היא שורש כל רע”. 

תוכלו לקרוא בעיון את עשרת הצעדים המומלצים למסלול העושר בספרו של קיוסאקי – מי שעוקב אחרינו ומי שכבר הבין לפחות את המתווה הכללי של מסלול העושר כנראה לא יופתע ממה שימצא בספר. אנחנו בכל אופן ממליצים – גם למופתעים וגם למי שכבר אינם מופתעים – ללכת למקור ולהיטען בכל טוּב. 

מסכמים

ולסיכום הסיכום של ההתייחסות שלנו לספר המופלא הזה, נשלח אתכם לחשוב על ארבעה היגדים אחרונים; ארבעה היגדים שאנחנו תופסים כבעלי כוח הנעה רב מאוד – אותנו הם הניעו ומניעים כל הזמן לעוד ועוד עשייה:  

  1. כדאי תמיד לשאול את עצמנו ‘איך אני יכול להרשות לעצמי’, ולא ‘האם אני יכול להרשות לעצמי?’.
  2. הנכסים הכי הגדולים שלנו הם זמן ושכל. כדאי לנצל אותם הכי טוב שניתן. 
  3. עצמאות כלכלית היא החופש לבחור
  4. הגורמים הראשיים למאבק כספי הם פחד ובורות

בהצלחה!

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש