עצמאות כלכלית – החופש לבחור

איך מגיעים לעצמאות כלכלית – החופש לבחור

מהי עצמאות כלכלית בכלל? איך איך מגיעים לעצמאות כלכלית? איך מודדים אותה? איזה סכום מגדיר אותה? בקיצור, מגוון שאלות טובות וראויות, שנשתדל לתת עליהן מענה כאן. 

אם תשאלו אותנו מהי ההגדרה הפרקטית של “עצמאות כלכלית”, נשיב שמבחינתנו מדובר בהכנסה פסיבית בסכום חודשי שיעלה על סך ההוצאות הצפויות באותו חודש.

זה יהיה סכום שיאפשר לנו לבחור את החיים שלנו, את העשייה שלנו, באופן חופשי ומנותק משיקולי פרנסה.

מילות המפתח כאן הן בראש ובראשונה הכנסה פסיבית – שכן, אלמלא ההכנסה תהיה פסיבית, לא נהיה עצמאיים, אלא משועבדים לצורך לעבוד לפרנסתנו.

הנתון השני בהגדרה שלנו הוא פער חיובי בין ההכנסה להוצאה החודשית, לטובת ההכנסה.

הפער החיובי הזה, שתכף נתרגם אותו למספרים, בשילוב עם מילת המפתח השלישית בהגדרה, היא “לבחור”, הוא בדיוק החיבור בין המציאות (יש הוצאות שצריך לממן) לבין החלום (רוצים יותר!); או במילים אחרות – רגליים על הקרקע וראש בעננים.

זו ההגדרה שלנו. יש מי שיגדירו “עצמאות כלכלית” במילים דוגמת “סך הכנסות גדול מסך הוצאות” או “יכולת לעשות ולרכוש מה שעולה על רוחי”, או במספרים – למשל: “10 מיליון דולר”… אנחנו בוחרים בשילוב שבין מילים למספרים, כדי להפוך את החלום למציאות. 

אז מה הם המספרים? איך קובעים את הסכום הנכסף שיאפשר לנו להכריז ביננו לבין עצמנו שאנחנו “עצמאיים כלכלית”? איך מוודאים שהסכום הזה גם יגדיל את עצמו לאורך הזמן, כי הזמן כרוך במגמת התייקרות כמעט קבועה, ולפיכך הסכום שנצטרך כדי לשמר את הפער החיובי ההוא בין הכנסות להוצאות צריך להיות גדול יותר…

הדרך לעצמאות הכלכלית

אז איך מגיעים לעצמאות כלכלית? נשתף כאן בדרך שאנחנו עשינו (הערה: למעשה, כל התכנים שלנו – הרצאות, מאמרים, פודקאסטים וכו’, הכול מבוסס על ניסיוננו, הצלחות לצד כישלונות).

מחשבים

המהלך הראשון הוא חישוב כלל ההוצאות המשפחתיות, לאורך השנתיים האחרונות. החישוב צריך לכלול את כל ההוצאות שלנו, מידי חודש. החל ממשכנתה או שכר דירה, דרך ביטוחים (דירה, רכב, בריאות וכו’), ארנונה, ועד בית, דלק, חוגים, חדר כושר, בילויים, מזונות (אם יש), טסט לאוטו, נסיעות לחו”ל, טיולים בארץ, וטרינר, קניות בסופר… ה-כ-ל.

נקבל 24 מספרים (שישקפו את ההוצאות החודשיות לאורך השנתיים האחרונות) ונייצר מהם ממוצע.

לממוצע החודשי הזה, נניח 25,000 שקלים, נוסיף עוד 30% – לכל הפתעה, טובה או פחות טובה, שעשויה לצוץ פתאום בדמותה של הוצאה לא מתוכננת.

כלומר, הסכום החודשי שדרוש לנו “לחיים עצמם” עומד על 32,500 שקלים, שנעגל נניח ל-35,000 שקלים. 

ובשפת העצמאות הכלכלית וההגדרה שהגדרנו לעצמנו קודם – אם מידי חודש יזרמו לחשבון הבנק שלנו 35,000 שקלים, בדמותן של הכנסות פסיביות, נהיה במצב שבו נוכל לבחור את החיים שלנו.

נוכל להשתמש בזמן שלנו בצורה הרבה יותר חופשית, עם הרבה פחות תלות בגורמים אחרים – אנשים או מקומות עבודה. 

מתכננים

השאלה היא האם אנחנו מסתפקים בזה. או האם זה נכון להסתפק הסכום הזה, בראייה ארוכת טווח.

הרי זה לא סוד שהחיים יקרים ומתייקרים לאורך השנים. אותו סל הוצאות שחישבנו, על אף שהוא משקף ממוצע של 24 “תצפיות”, אותו סל עשוי להיות שונה – או יותר נכון יקר יותר – בעוד מספר שנים.

בינתיים נתייחס לאותם 35,000 שקלים, שכזכור כוללים 30% תוספת על ההוצאה החודשית הממוצעת שלנו.

אנחנו חייבים לזכור שזה סכום שאמור להיכנס לחשבון הבנק שלנו באופן פסיבי, כלומר, הוא לא יהיה תוצר של נסיעה לעבודה מידי יום, של כתיבת דוחות, של הצגת מצגות וכו’.

הוא יהיה תוצר של משהו אחר, של פעולה אחרת או של רצף פעולות אחרות שכנראה לא נקטנו עד כה. 

עצירה קטנה. בואו נסתכל רגע על התהליך שעברנו עד כה. הגדרנו, חישבנו, הסתכלנו למספרים “בלבן של העיניים”, הבנו שלא בהכרח צריך לחסוך 5 מיליון דולר עוד 100 שנים מעכשיו כדי שנוכל להגשים את ההגדרה שלנו ל”עצמאות כלכלית”.

אם נבחן את התמונה הזו מזווית של תודעת שפע (ולא מהזווית המוכרת עד כאב של תקרת הכנסות בדמות גובה המשכורת שלנו), הצבעים שלה הרבה יותר בהירים ואפשריים. ונגישים.

אז נכון, המספר שסימנו לעצמנו, אותם 35,000 שקלים בחודש, הוא לא נתון שיהיה קל להגיע אליו.

אין כאן קסמים או ריצות למרחקים קצרים, אלא בניית מודל השקעות אסטרטגי וריצה למרחקים ארוכים.

מימוש התוכנית הוא יעד שנצטרך כנראה מספר שנים כדי להגשימו, אבל סיכויי ההצלחה גבוהים.

לתהליך הזה שתכליתו לממש את התוכנית אנחנו קוראים “כמה ומתי” – אלה השאלות שעומדות בבסיס האסטרטגיה; אלה שאלות שמגדירות לנו היטב את היעדים: כמה כסף נרצה כהכנסה פסיבית שוטפת, ומתי נראה אותה אצלנו בחשבון הבנק.

ה”כמה” וה”מתי” יושפעו בצורה חזקה מהיקף ההון שיושקע במנגנון שלנו.

אם נחזור למספר שלנו – היקף ההון שנשקיע הוא זה שיקבע האם נגיע לאותם 35,000 שקלים פסיביים בחודש תוך שלוש, חמש או עשר שנים. 

בואו נדבר רגע על היקף ההון הזה. כמה צריך להשקיע כדי “לחלץ” תזרים חודשי של 35,000 שקלים ולהיות מסוגלים לדבר במונחים של עצמאות כלכלית?

החישוב, תתפלאו, לא מורכב מידי. על פי ניסיוננו עם מודל ההשקעות שלנו, למדנו שאפשר לחיות טוב עם 7% מתיק ההשקעות שלנו.

למדנו שתשואה נטו בשיעור של 7% היא יעד די ריאלי, אחרי כל החישובים, המיסים, טבלאות האקסל, התוכניות העסקיות, הסיכויים והסיכונים. 

כלומר, אנחנו למעשה שואלים מה יהיה הסכום ש-7% ממנו יהיו שווים ל-35,000 שקלים בחודש.

משוואה עם נעלם אחד, שהפתרון שלה הוא 6 מיליון שקלים; 6 מיליון שקלים המושקעים במגוון אפיקי השקעה, יחד עם הגורמים המקצועיים ביותר שנוכל למצוא.

צועדים

אז יש לנו “דלק” שמניע את מנגנון ההשקעות (6 מיליון שקלים), יש לנו “כמה” (35,000 שקלים בחודש), ועכשיו נותר לנו לקבוע את ה”מתי”: תוך כמה שנים נרצה עצמאות כלכלית. אם נרצה לחיות אותה תוך שנה מהיום – נצטרך להשקיע כבר עכשיו 6 מיליון שקלים.

אם נרצה אותה עוד כמה שנים, נוכל לפעול להגדלת ההון העצמי שלנו במהלך השנים האלה עד שנגיע ל-6 מיליון שקלים מושקעים במנגנון.

רוב האנשים כנראה לא מחזיקים בחשבון העו”ש שלהם 6 מיליון שקלים, אבל יש ברשותם הון, לרבות “הון סמוי”, בגובה של 3-1 מיליון שקלים.

את ההון הזה הם יצטרכו להגדיל באמצעות השקעות. במהלך התקופה הזו של הגדלת ההון, כל סכום כסף שיתפנה ו/או שיחזור מהשקעה יצטרך להיות מושקע בהגדלת ההון.

עצמאות כלכלית

“טעימה” מהמודל שלנו לעצמאות כלכלית

כשיצאנו לדרך לפני 9 שנים, “התנענו” את מודל ההכנסות הפסיביות במקביל לחיים “הרגילים” שלנו ולהשתכרות “הרגילה” שלנו. היעד היה מאוד ברור: לנתק את הזמן שברשותנו מהפרנסה שלנו. 

המודל הלך והתרחב, הלך והתבסס. איתרנו את גורמי המקצוע הטובים ביותר, שינהלו עבורנו את ההשקעות ואת הכספים (הרי אמרנו פסיביות… מוזמנים להרחיב על שחקני האלפא שלנו במאמר “מודל ההשקעות שלנו – מודל הרפת הנשען על איתור שחקני אלפא”). 

התמקדנו בהשקעות נדל”ן בחו”ל, וביצענו עסקאות שנמשכות בממוצע חמש שנים ומבוססות על עליית ערך של הנכסים. כלומר, כל חמש שנים בממוצע שחקני האלפא שלנו מממשים את ההשקעות שלנו, ואנחנו נהנים מתשואה הנובעת מעליית ערכם של הנכסים שלנו (בהערכה שמרנית – כ-25% לפרק הזמן הזה, לכל עסקה/”מחזור השקעה”). 

במילים אחרות, גם כשנגיע (ואנחנו נגיע!) ליעד הנכסף של התזרים הקבוע לחשבון הבנק שלנו (דוגמת 35,000 השקלים בחודש, שליוו אותנו כאן), ההון שלנו, שכזכור עובד במנגנון ההשקעות, ימשיך להגדיל את עצמו בזכות עליית הערך של הנכסים שבהם הוא מושקע.

וככל שנפעל בהתמדה, בחוכמה ולצד הגורמים המקצועיים ביותר, כך נלך ונגדיל את העוגה שברשותנו, וכנגזרת – נהנה גם מפרוסות גדולות יותר של העוגה הזו. 

אז מה היה לנו כאן?

בשתי מילים – תודעה מעשית.

ב-1,100 מילים – סיפור דרך של עצמאות כלכלית, תנועה ממציאות, לחלום, למציאת חדשה; סיפור המבוסס על ניסיון אישי.

מוזמנים להעמיק בעולמות הידע, להיחשף להזדמנויות ההשקעה שלנו וגם להיפגש איתנו – נשמח לעזור גם לכם להגשים את החלום שלכם.

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש