שוק המסחר המקוון חווה בעשור האחרון צמיחה דרמטית, כאשר ההתפתחויות הטכנולוגיות, יחד עם שינוי בדפוסי הצריכה של הצרכנים, מביאים לעלייה קבועה במכירות. בארה”ב, כמו בשאר העולם, המסחר המקוון משתלט על חלק משמעותי מצריכת המוצרים והצפי הוא שהמגמה הזו תמשיך לצמוח.
ננסה לבחון כאן את מגמות הקנייה המקוונת בעולם, בדגש על ארה”ב, את מעמדה של אמזון כפלטפורמת הסחר האלקטרוני המובילה, ואת האופן שבו ניתן להרוויח מהצמיחה הזו.
מגמות עולמיות במסחר מקוון
מסחר מקוון הוא כיום יותר מ”אופציה נוחה לקנייה”; הוא הפך לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של כולנו. מגפת הקורונה האיצה את המעבר לאונליין, כשחלק גדול מהקמעונאים נאלצו לסגור חנויות פיזיות, ומיליוני צרכנים עברו לקניות מקוונות.
סקרים מצביעים כי הרגלי הקנייה שהשתרשו במהלך המגפה “כאן כדי להישאר” גם בעידן הפוסט-קורונה, עם צמיחה שנתית יציבה (סביב 10% בשנים האחרונות) בשוק המסחר המקוון העולמי. במדינות אסיה, סין מובילה את המסחר המקוון, כאשר קמעונאיות דיגיטליות כמו Alibaba ו-JD.com מחזיקות בנפח משמעותי מהשוק.
במקביל, המדינות המערביות חוות אף הן גידול במסחר המקוון. בארה”ב, בריטניה וקנדה, המסחר האלקטרוני תופס מקום מרכזי במערכות הכלכליות, עם דגש על ענפים כמו אופנה, אלקטרוניקה ומוצרי צריכה בסיסיים.
עלייה בהעדפת נוחות וגיוון
העניין בנוחות מירבית ובזמינות מיידית מביא את הצרכנים לחפש פתרונות מקוונים מהירים, טכנולוגיות חדשות לשיפור ו”הקללת” חוויית הקנייה. מגמות כמו התאמה אישית, שילוח מהיר ואפשרויות החזרה פשוטות הפכו לעקרונות יסוד.
הצרכנים מצפים לקבל חוויית קנייה מהירה ומותאמת אישית. בהקשר הזה, טכנולוגיית הבינה המלאכותית מסייעת היום לנתח את הרגלי הקנייה וליצור חוויית קנייה מדויקת יותר – ההתפתחות הזו למעשה מיטיבה (או לפחות בעלת פוטנציאל להיטיב) גם עם הרוכשים וגם עם המוכרים.
אמזון: המובילה הבלתי מעורערת של המסחר האלקטרוני
אמזון היא פלטפורמת הסחר המקוון הגדולה בעולם, עם כיסוי רחב מאוד בתחומים מגוונים, החל ממוצרי מכולת, ספרים, ועד לאלקטרוניקה וביגוד.
החברה, שהוקמה ב-1994, עברה דרך ארוכה מהקמתה כחנות ספרים מקוונת והפכה לתאגיד עולמי המחזיק בפלטפורמת המסחר המקוון הגדולה ביותר, לצד שירותי ענן (AWS) ומערך לוגיסטי מתקדם ביותר.
בארה”ב, אמזון מחזיקה בכ-40% משוק המסחר המקוון, ובכך היא מובילה בפער עצום על המתחרים. הסיבות לכך נובעות מהיצע רחב של מוצרים, מחירים תחרותיים, ותוכנית המנויים Prime, שמציעה הטבות כמו משלוח מהיר וגישה לשירותי סטרימינג. נוסף על כך, מערכות הבינה המלאכותית והאלגוריתמים של אמזון מאפשרים לה להתאים את ההמלצות ואת חוויית הקנייה עבור כל לקוח, מה שתורם לשביעות רצון גבוהה ולמעורבות מתמשכת.
האקו-סיסטם של אמזון והזדמנויות רווח
אמזון מציעה אפשרויות רבות ליצרנים, ספקים, ויזמים פרטיים להיכנס לשוק, בעיקר באמצעות שירות “Fulfilled by Amazon”, או FBA, שבו מוכרים יכולים לשלוח מוצרים למחסני אמזון ולהשתמש בתשתיות השילוח והלוגיסטיקה של החברה.
אפשרות זו מביאה לכך שאפילו עסקים קטנים יכולים לגשת לשוק רחב היקף, מבלי להקים מערך לוגיסטי עצמאי. בנוסף, אמזון מציעה תוכניות פרסום פנימיות (Amazon Advertising) שמאפשרות למוכרים להגדיל את החשיפה שלהם ללקוחות, כמו גם תוכניות שותפים או אפיליאציה (Amazon Affiliate), שדרכן ניתן להרוויח עמלות על קידום מוצרים של אמזון באינטרנט.
כיצד ניתן להרוויח ממסחר מקוון?
1. מכירה ישירה על פלטפורמות מסחר
כאמור, ניתן להיעזר בתוכנית ה-FBA של אמזון כדי למכור מוצרים ישירות ללקוחות. אמזון מספקת מגוון כלים לוגיסטיים ותמיכה בלקוחות, מה שמפשט את תהליך המכירה ומאפשר התמקדות בשיווק המוצרים עצמם. מדובר באפשרות טובה לעסקים קטנים שרוצים להתרחב מבלי להקים מערך עצמאי.
2. שימוש בתוכניות שותפים (אפיליאציה)
תוכנית השותפים של אמזון מאפשרת למשווקים להרוויח עמלות על קידום מוצרים דרך קישורים שמובילים לאתר אמזון. זוהי הזדמנות פסיבית יחסית ליצירת הכנסות, כאשר ניתן לשלב קישורים באתרי אינטרנט, בלוגים, או רשתות חברתיות. תוכנית זו פופולרית מאוד בקרב בלוגרים, יוטיוברים ומשפיעני רשת, שמרוויחים עמלות על כל רכישה שמבוצעת דרך הקישורים שלהם.
3. מסחר דיגיטלי וריטייל טכנולוגי
עסקים ומותגים יכולים לנצל את הפלטפורמות הגדולות כדי ליצור חנויות וירטואליות מותאמות אישית. כך לדוגמה, Shopify מציעה פתרונות של הקמת חנויות מקוונות, שמאפשרים לעסקים למכור מוצרים במגוון פלטפורמות ולהתחרות באמזון ובפלטפורמות נוספות. שוק זה מציע גם פתרונות כמו dropshipping, שמאפשרים לעסקים למכור מוצרים ישירות מהספקים בלי להחזיק במלאי, ובכך להקטין עלויות ולשפר רווחיות.
4. מסחר אלקטרוני גלובלי
הזמינות הגבוהה של אינטרנט מהיר, טכנולוגיות תרגום והעברת כספים בינלאומיים, כמו גם לוגיסטיקה מתקדמת, מאפשרת לעסקים קטנים להתרחב לשווקים בינלאומיים. כך יכולים יזמים להגדיל את טווח ההגעה שלהם ולמכור מוצרים ללקוחות בכל העולם. הפלטפורמות המקוונות הגדולות, כמו אמזון
ו-eBay, מספקות כלים לניהול מכירות בינלאומיות, כולל אפשרויות שילוח והגנה על תשלומים.
שנסכם?
המסחר המקוון הוא תחום דינמי שצומח במהירות, ומציע אפשרויות בלתי מוגבלות להגדלת הרווחים. המעבר למסחר מקוון מעניק לצרכנים חוויית קנייה נוחה ואישית, כאשר השימוש בטכנולוגיות כמו בינה מלאכותית ושירותי ענן הופכים את חוויית הקנייה לאפקטיבית וממוקדת.
אמזון, כפלטפורמה המובילה, מציעה לא רק אפשרות נוחה לקנייה אלא גם מגוון רחב של כלים ליזמים ומשווקים לייצר הכנסות ממסחר מקוון. היתרון של אמזון טמון באפשרות להיעזר בתשתית הלוגיסטית שלה, המאפשרת לעסקים מכל הסוגים להגיע לקהל לקוחות עולמי.
העתיד של המסחר המקוון מציע עוד טכנולוגיות שינסו לשפר ולהנגיש את התהליך, וכנראה שנמשיך לראות גם בעשור הקרוב עלייה, ואפילו עלייה משמעותית, בהיקף הקניות המקוונות. עבור עסקים ויזמים, מדובר בהזדמנות מצוינת להרחיב את הפעילות ולהגביר את הנוכחות בשוק הגלובלי.
אם אתם מזהים את הפוטנציאל העצום של המסחר המקוון ורוצים לקחת חלק בצמיחה של פלטפורמות מובילות כמו אמזון, אנחנו מזמינים אתכם לבחון הזדמנויות השקעה בתחום. זו באמת דלת כניסה לעולם שלם שמתפתח במהירות, עם גידול עקבי בהיקף המכירות ובנתחי השוק הגלובליים.