הספר “פרה סגולה” מאת סת’ גודין, מומחה לשיווק ולחדשנות, עוסק באפשרות להפוך מוצר או רעיון למשהו בלתי רגיל; בלתי רגיל באופן שמבליט אותו בשוק עמוס תחרות.
גודין טוען שהבידול הזה הוא המפתח להצלחה, ומסביר איך ליצור “פרה סגולה” – מוצר ייחודי, שמושך את תשומת הלב, מדבק, מרגש ומעורר סקרנות. הסוד, לשיטתו, אינו טמון במידת ה”חריגות” של המוצר שלנו, אלא במידת העניין שהוא יוצר בקרב הקהל המתאים. האתגר הוא למעשה “להיות מקסימים בעיני קבוצה קטנה”, כזו שלא תוכל לעמוד בפנינו…
למי נועד הספר הזה?
בראש ובראשונה ליזמים, מכל סוג, שרוצים לשייף את הרעיון שלהם, להנביט אותו ולהפוך אותו למציאות, וגם למוצר שאנשים (רבים) ירצו לרכוש.
אבל, וזה אבל חשוב ואולי אפילו נפתיע אתכם – כולנו יזמים. בכולנו קיים הניצוץ הזה, ניצוץ שרק מחכה שנקלוט אותו ונגדיל אותו לאש טובה כזו, שמפיצה אור. היזמות קשורה קשר הדוק להתפתחות אישית, והתפתחות אישית קשורה קשר הדוק לתודעת שפע, לתודת השקעות.
אז למי ששאל מה הקשר ולמה בכלל אנחנו מדברים על הספר הזה עכשיו, דווקא עכשיו – זו בדיוק התשובה. יזמות היא התפתחות, התפתחות הולכת יד ביד עם צמיחה פיננסית (וגם כי אנחנו אוהבים פרות בכל הצבעים… העיקר שתהיינה מניבות).
עכשיו אפשר לצלול קצת לעקרונות שמציע הספר החכם הזה.
ייחודיות ובידול
בבסיס הספר עומד הרעיון שייחודיות היא המפתח להצלחה. במציאות שבה ישנם אינספור מוצרים ושירותים דומים, מי שלא מציע משהו יוצא דופן פשוט יתפספס. עקרון “הפרה הסגולה” הוא בדיוק הדרך לכך; למצב שבו אותו אלמנט שונה ויוצא דופן הופך כל מוצר לאטרקטיבי ומסקרן בעיני הצרכן.
קהל היעד
הספר מדגיש את חשיבותו של קהל היעד ה”חלוצי” – המתעניינים הראשונים, אלה שאוהבים שינויים וחדשנות, אלה שמתלהבים לנסות דברים חדשים. הקהל הזה חשוב במיוחד, משום שהוא למעשה קבוצה של מה שגודין מכנה “המתעטשים” – אנשים שמעבירים את הרעיונות הלאה והופכים אותם לוויראליים, ממש כמו וירוס…
את הרעיונות האלה מכנה גודין “אידיאה וירוס” – רעיונות המתפשטים במהירות ובעלי הסיכוי הגדול ביותר להצליח. הספר מציע מגוון שיטות לזיהוי הקהל הנכון, זיהוי שיאפשר למקד את מאמצי השיווק ולהגיע לאנשים שמתחברים לרעיון ומוכנים להפיץ אותו או את המוצר הלאה, רחב ורחוק.
“אוטאקו” (Otaku)
אחד הרעיונות המעניינים בספר הוא עקרון ה”אוטאקו” – מונח יפני המתאר תשוקה עזה לנושא מסוים. משהו שהוא קצת יותר מתחביב אבל קצת פחות מאובססיה. גודין טוען שהמפתח להצלחה טמון ביצירת תשוקה כזו במוצר שלנו, כך שהוא ידבר ישירות לאנשים בעלי עניין דומה שיפעלו להפצתו (אותם “מתעטשים” הם גם אנשים חדורי “אוטאקו”).
חקר הגבולות ופריצתם
גודין מעודד יזמים שלא לחשוש מחקירת גבולות – האם המוצר יכול להיות מהיר יותר? ייחודי יותר? מותאם יותר לשוק קטן מאוד? הספר שואל כיצד אפשר לצאת מתוך גבולות המוכר, באמצעות שאלות כמו “למה לא?” וקריאה לפעול ולנקוט מהלכים שבדרך כלל “לא מקובל לעשות”.
למידה מתוך השראה (“העתקה”)
גודין מציע למצוא מוצרים מצליחים סביבנו, אפילו בענפים “משעממים” יחסית, ולנסות ללמוד מהם; לנסות להבין מה הפך אותם לבלתי רגילים. עיקרון זה יכול להיות שימושי במיוחד למי שנמצא בראשית דרכו, כי הוא מספק דרך מעשית ללמוד ולהשתפר תוך כדי התבוננות במוצרים ובשיטות עבודה של אחרים.
להמציא את עצמנו מחדש, כל הזמן
אחת הסוגיות המרכזיות בספר היא הפחד לשנות. “פרה סגולה” מדגיש את הנחת העבודה, לפיה כל עוד נמשיך לפחד, נהיה “בסדר” לכל היותר. בעסקים וביזמות רק ה”בלתי רגיל” זוכה להצלחה. מסיבה זו גודין מציע לפתח הרגלים של חשיבה יצירתית, להעז ולאמץ את היכולת להטיל ספק, את סימני השאלה בכלל ואת השאלה “למה לא?” בפרט.
שאלו את עצמכם: איך אפשר להסתכל על המוצר שלכם אחרת? האם יש שוק קטן ומדויק יותר שבו המוצר שלכם יהיה מבוקש במיוחד? איך ניתן להיכנס לראש של הלקוחות האידיאליים שלכם וליצור עבורם משהו שהם לא יוכלו לעמוד בפניו? האם ניתן להיות מהירים יותר? יעילים יותר? רועשים יותר?
אוקי, ואיך זה קשור להתפתחות אישית? לכסף?
הגישה הזו, או דרך החשיבה הזו, היא כלי בעל ערך לפיתוח חשיבה עצמאית וייחודית; חשיבה שתעזור לנו להצליח בכל תחום שנבחר.
כמו שאמרנו, יזמות וצמיחה אישית הן פרקטיקות שהולכות יד ביד. “פרה סגולה” מאתגר אותנו לחשוב גם על עצמנו כעל מותג ייחודי ויוצא דופן בעולם רווי תחרות. בנוסף, כאשר אנו לוקחים אחריות על הכסף שלנו, על העתיד הכלכלי שלנו, אנחנו בעצם מכניסים את עצמנו לתהליך של למידה, של צמיחה ושל פיתוח מיומנויות פיננסיות חשובות; התהליך הזה מלמד אותנו להיות אנשים ערניים, לומדים ומתפתחים. כל הזמן.
אז מהי “הפרה הסגולה” שלכם…?