“יזמות פיננסית”: סיפורו של ההמבורגר המפורסם בעולם

הסדרה שלנו “יזמות פיננסית” לכאורה נחתמה כבר לפני מספר חודשים. אבל ביזמות כמו ביזמות, למעשה אי אפשר “לחתום” או לסיים את התחום הזה.

מעצם הגדרתה, יזמות היא יצירה חדשה או מתחדשת, באופן תמידי; יזמים הם אנשים שממציאים חדש או מחדשים, באופן תמידי. אז אנחנו נמשיך להביא לפניכם כאן, מעת לעת, סיפורים שלפחות מבחינתנו הם מעוררי השראה.

אז הפעם החלטנו לדבר על אחד המיזמים הגדולים של העולם המערבי. מיזם שמייצגת אותו M צהובה וגדולה, שכולנו יודעים לזהות בכל מקום בעולם, מיזם ושמו מקדונלד’ס.

כמשקיעים, בואו נלמד יחד כמה תובנות מעניינות שמספקת לנו הרשת הזו, ומי ש”התניע” אותה, ריי קרוֹק.

עקרונות מנחים

לזהות

סיפור ההצלחה של מקדונלד’ס הוא פרי חשיבתו של קרוֹק, שנתקל במסעדת המבורגרים קטנה ניהולם של האחים ריצ’רד ומוריס מקדונלד, בסן ברנרדינו שבקליפורניה. קרוֹק זיהה את הפוטנציאל של העבודה היעילה ושל התוצרים הטעימים שלהם. הוא ראה הזדמנות.

החזון של קרוֹק השתרע הרבה מעבר להמבורגרים; הוא ראה בעיני רוחו אימפריה גלובלית, הבנויה על עקרונות של איכות ויעילות. הוא פעל בנחישות וחתר ללא לאות למטרה, גם מול אתגרים וכישלונות רבים.

לגייס הון

כדי להגשים את החזון, הוא היה זקוק להון ראשוני בהיקף די משמעותי. לא היה בידיו סכום הכסף הדרוש להשקעה – זה היה המכשול הפיננסי הראשון שבו נתקל. רבים היו רואים בכך מכשול בלתי עביר, אבל קרוֹק ראה אתגר שיש להתגבר עליו, ואם אפשר – אז בצורה יצירתית.

להיות יצירתי

כדי להפוך את החלום למציאות, קרוֹק היה צריך לחשוב מחוץ לקופסה. הוא השתמש בפתרונות מימון חדשניים, דאז, דוגמת זכיינות, כדי להרחיב את המותג של האחים מקדונלד’ס. במקום להסתמך רק על ההון שלו, הוא הציע ליזמים שאפתנים את ההזדמנות להחזיק ולתפעל זיכיונות משלהם ברשת שהתפתחה לה, תוך שיתוף בעלויות ההשקעה הראשוניות וברווחים. גישה זו לא רק אפשרה התרחבות מהירה אלא גם יצרה רשת של בעלי עסקים מסורים ובעלי מוטיבציה.

ללמוד

אחד הלקחים המרכזיים מהסיפור של מקדונלד’ס הוא חשיבותן של למידה ושל הסתגלות, לאורך זמן. קרוֹק תמיד היה להוט ללמוד ולהתאים את עצמו לתנאי השוק המשתנים. לאורך הדרך הוא אימץ טכנולוגיה ואוטומציה כדי לייעל את התפעול ולשפר את יעילות העבודה ללא הרף.

להרחיב

עוד מהלך מעניין וחשוב של קרוֹק, הוא טיפוח “קהילה” של זכיינים. השותפים ועובדי הרשת חלקו תחושה של יחד, של קהילתיות. שיתוף פעולה ותמיכה הדדית היו חלק מתהליכי הצמיחה של החברה. לא היה מדובר רק בבניית מותג ובבניית רשת מסעדות, אלא ביצירת רשת של אנשים הפועלים למען מטרה משותפת.

לחשוב אסטרטגיה

גם פרספקטיבה ארוכת טווח היא לקח חשוב שמלמד אותנו הסיפור של מקדונלד’ס. קרוֹק לא התמקד ברווחים לטווח קצר – הוא בנה אסטרטגיה לאורך זמן. הוא הבין שההצלחה לא תתרחש בִּן-לילה, אלא באמצעות סבלנות, התמדה ומחויבות איתנה לחזון שנרקם בראשו.

מורשת של יזמות פיננסית

כיום, רשת מקדונלד’ס היא סמל עולמי. סמל לא רק של “תרבות המזון המהיר” (לטוב ולרע), אלא גם של  יזמות וחדשנות. ואחת הנקודות המעניינות בכל הסיפור הזה, היא שההמבורגר הוא בכלל לא הסיפור…

הנדל”ן שעליו מוקמות המסעדות שמפעילים הזכיינים – זה הסיפור היזמי והפיננסי האמיתי; חלק גדול מהמסעדות הללו ממוקמות בנקודות אסטרגיות ובצמתים יקרים מאוד ברחבי העולם. שם הכסף הגדול באמת (עלה גם בספר החשוב “אבא עשיר, אבא עני “, מאת רוברט קיוסאקי; מוזמנים לסדרה שלנו שעוסקת בעיקרי התובנות שעלו שם).

שנסכם?

המסע של מקדונלד’ס , שהתחיל בהמבורגר קטן אחד והתפתח למעצמה – גם בתחום המזון המהיר אבל גם בתחום הנדל”ן – המסע הזה הוא השראה.

עבור מי?

עבור כל מי שמעז לחלום בגדול ולחפש (גם) אפיקי השקעה אלטרנטיביים.

הסיפור של מקדונלד’ס הוא גם מקרה בוחן מעניין מאוד של נושא היזמות הפיננסית. הוא מדגיש, בין היתר, את החשיבות של חזון, של נחישות, של יצירתיות, של למידה מתמשכת ושל קהילה בהשגת הצלחה כלכלית.

מעניין לראות איך העקרונות האלה שאפיינו את הדרך של היזם קרוק רלוונטיים ביותר גם לדרך ההשקעות המוכרת לנו: פיתוח היכולת לראות את הזדמנות ההשקעה, האומץ והנכונות לגייס את ההון הראשוני הדרוש למימון שלה, החשיבה היצירתית (שהיא טובה תמיד, גם בהשקעות), שיתופי הפעולה (קהילתיות, מומחים), וגם – הפרספקטיבה; הסבלנות. כל אלה הם החומרים שהמם עשויה השקעה; החומרים שמהם עשויים משקיעים ומשקיעות.

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש