דירות זולות להשקעה

איפה אפשר למצוא דירות זולות להשקעה?

אם הכותרת “איפה אפשר למצוא דירות זולות להשקעה?” מדברת אליכם ונכנסתם לקרוא – מצבכם מעולה. עצם העובדה שאתם מתעניינים בנדל”ן כאפיק השקעה מעיד על כך שאתם חושבים בכיוון הנכון. ואחרי החשיבה כל מה שיישאר לכם לעשות זה רק לתרגם אותה למעשים… 

דירות זולות להשקעה – איפה אפשר למצוא כאלה?

טוב, אבל לפני המעשים, אמרנו חשיבה. ויש כאן שאלה בכותרת שמחכה לתשובה. 

אז אנחנו מקווים שלא נאכזב אתכם, אבל לא תהיה כאן תשובה בסגנון של יעד כזה או אחר. 

למה? מאחר שאין תשובה אחת לשאלה הזו – היא תלוית הקְשר. כלומר, יש לנו מודל השקעות שכן פועל בעיקר במרחב מסוים, מרחב שאנחנו מכנים “העולם העשיר” – מערב אירופה וצפון אמריקה.

אבל זה לא שבמרחב הזה אפשר בהכרח למצוא “דירות זולות להשקעה” בכל זמן ובכל מקום. 

המודל שלנו גם לא מדבר על דירות יחידות להשקעה (שהן לא פסולות כמובן ועדיפות על רכישת דירה למגורים), אלא על חיבור לחברות ישראליות.

אלה חברות שאנחנו מכנים “שחקני אלפא” – חברות שהמומחיות שלהן זה נדל”ן, פרויקטים של נדל”ן להשקעה: עסקאות בהיקפים שונים, מניבות או יזמיות, הכוללות בנייה מאפס או שיפוץ, השכרה או מכירה מיד עם השלמת הפרויקט.

אלה חברות מנוסות שמכירות היטב את יעדי ההשקעה ואת השותפים המקומיים. כמשקיעים שאינם מומחי-נדל”ן, אנחנו שואפים תמיד לאתר את החברות האלה ולהשקיע דרכן. 

האם זה שווה ערך ל”דירות זולות להשקעה”?

בעיננו הכיוון הזה הוא אפילו בעל ערך רב יותר. בעיקר מאחר שזה מודל שמאפשר פעילות רוחבית – פרוסות השקעה קטנות, בהרבה פרויקטים. במילים אחרות: כספי ההשקעות שלנו מתפזרים במגוון יעדים. 

בשתי מילים: פיזור וגיוון. 

ולמעשה, התשובה לשאלה שבכותרת היא בדיוק שתי המילים האלה, פיזור וגיוון. 

מה הקשר? טוב ששאלתם. 

אז בעולם ההשקעות בנדל”ן, רכישת דירה זולה – בארץ או בחו”ל – היא עניין מפתה.

אחרי חלום הדירה למגורים, שהוא השכיח ביותר, הישראליים ידועים גם בחלום ה”דירה שדמי השכירות שלה יחזירו את המשכנתה”.

שוב, זה חלום מצוין והוא בהחלט מאפיין חשיבה פיננסית מתקדמת יותר – נדל”ן הוא בדרך כלל השקעה יציבה, שמאפשרת תשואות מניבות (דמי השכירות) ותשואות מעליית ערך פוטנציאלית.

אנחנו לוקחים את זה רגע צעד אחד קדימה. למה שנחפש “דירה זולה להשקעה” במקום “חברת השקעה טובה?” 

למה שלא נלך עם אחד הכללים הבסיסיים בהשקעות, לפיו לא כדאי “לשים את כל הביצים בסל אחד”, ונפזר אותן בכמה סלים?

בקיצור, הבנתם. פיזור וגיוון.

הסיפור, בעיננו, הוא לא למצוא דירה זולה להשקעה אלא לפזר את הכסף במגוון אפיקים, נדל”ניים ואחרים, באופן שיאפשר לנו גם “לטעום” קצת מהרבה, וגם להגדיל את מרחב הזדמנויות ההשקעה שלנו בטווחים משתנים (החשיבה היא תמיד ארוכת טווח, אבל לדעתנו חשוב גם לשאוף ליהנות מההשקעות בטווחים קצרים-בינוניים, בדמותן של השקעות מניבות או השקעות יזמיות “ממוקדות” יחסית). 

הנה מספר סיבות לחשיבותם של הגיוון והפיזור כאבני יסוד באסטרטגיית ההשקעה שלנו.

צמצום סיכונים 

אחד היתרונות העיקריים של פיזור וגיוון הוא יכולתם למזער סיכונים. נדל”ן, כמו כל השקעה, הוא “עסקת חבילה” עם ממד מסוים של אי-ודאות.

תנודות כלכליות, דינמיקה בשוק המקומי ואתגרים בלתי צפויים יכולים להשפיע על הביצועים של נכסים בודדים.

פיזור ההשקעות על פני סוגים שונים של נכסים, יעדים גיאוגרפיים ופלחי שוק מפחית את ההשפעה השלילית הפוטנציאלית של ביצועים פחות טובים של כל אחד מהנכסים בנפרד. 

ייעול ההון

בעוד שדירות זולות עשויות להיתפס כ”מציאה”, ריכוז כל ההון בנכס אחד, “מציאה” ככל שיהיה, עשוי להגביל את יכולתנו לנצל הזדמנויות משתלמות אחרות.

הגיוון מאפשר לנצל באופן “רוחבי” את יתרונות השווקים וההתפתחויות המתחוללות בהם, להקצות את הכספים בצורה יעילה יותר וליהנות מסוגים שונים של פוטנציאל צמיחה. 

יציבות

הכנסות הנובעות מהשכרת דירות הן בהחלט יעד ראוי לחתירה, בשאיפה שתהיינה קבועות וסדורות. אבל חשוב להכיר באפשרות של קושי, גם אם זמני, בהשכרתן.

דירה ריקה משמעותה כמובן פגיעה בהכנסות, וכאן נכנס שוב אלמנט הפיזור והגיוון – מעורבות בהחזקת יותר נכסים, מסוגים שונים, מספקת חומת הגנה מפני מצבים זמניים כאלה (שעלולים להתרחש בכל עסקה נדל”נית).

במילים אחרות, תמהיל של נכסים הוא תיק ההשקעות האופטימלי, הוא זה שיכול לספק לנו זרם הכנסה יציב.

התאמה לשינויים בשוק

שוקי הנדל”ן הם דינמיים ומשתנים לאורך זמן. מה שעשוי להיות השקעה “חמה” בנכס כלשהו ביעד כלשהו ביום א, עשוי להפוך מחר לפחות נוח.

תיק מגוון מאפשר לך להסתגל למגמות משתנות בשוק ביתר קלות. אם רכיב אחד בתיק “מתמודד” עם אתגרים, רכיבים אחרים יכולים לשגשג ולסייע בקיזוז הפסדים פוטנציאליים.

ניצול מומחיות

גיוון ופיזור הם עקרונות חשובים בכל אסטרטגיית השקעה. הם רלוונטיים לא רק בהקשר של פיזור ההון וגיוון האפיקים, אלא גם בהקשר של יצירת ערך עצמי, ניצול ומינוף שלו בתחומי ההשקעות השונים.

ככל שצוברים “ותק” בהשקעות, צוברים גם תובנות בעלות ערך רב.

ככל שנגוון בעולם ההשקעות נצבור ידע מגוון שיאפשר לנו יישום מגוון, מושכל ונרחב בתחומים רבים. במילים אחרות – נוכל לשפר את סיכויי ההצלחה שלנו.

לסיכום

השאלה “איפה אפשר למצוא דירות זולות להשקעה?” הולידה עיסוק שלם בעקרונות בסיס אסטרטגיים בעולם ההשקעות: פיזור וגיוון.

כמובן שאפשר למצוא דירות זולות להשקעה, אבל המסר שלנו הוא שהתשובה לכך היא תלוית הקְשר ושאם כבר שאלתם, וטוב ששאלתם, כדאי להרחיב את הזרקור ולהגדיל את פוטנציאל התשואות שלנו.

בהצלחה!

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש