ג’ים רוהן – ילד האיכרים מאיידהו שהפך לנואם המוטיבציה הגדול בכל הזמנים

“אני אגיד לכם מה שינה את חיי. כשגיליתי שהכל מסוכן בחיים, אפילו החיים עצמם. הרי אתם לא הולכים לצאת מהם בחיים”, את הציטוט הנפלא הזה התווה ג’ים רוהן, אחד מנואמי המוטיבציה הגדולים בכל הזמנים. רוהן מת בשנת 2009, שנה לפני שהספיק להגשים את כל המטרות שהציב לעצמו.

ג’ים רוהן הוא אחד מהאנשים שמעוררים בנו השראה. אנחנו מאמינים שלימוד והעמקה בתכנים של מצליחנים יכולים לסייע לכל אחד ואחת להנות מתהליכי התפתחות אישית והגשמת מטרות ויעדי חיים. 

סיפור הסינדרלה מאיידהו, כובש את העולם

הסיפור של רוהן מתחיל בחוות איכרים קטנה באיידהו, שבארה”ב, שם גדל כילד יחיד למשפחה לא עשירה במיוחד, בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת. את הקולג’ עזב לאחר שנה אחת בלבד, ובגיל 25 כשהוא צריך לפרנס את משפחתו, נדרש להתמודד עם חובות כספים רבים והיה על סף פשיטת רגל. 

החיים של רוהן השתנו, כאשר הוזמן להרצאה של ג’ון ארל שואף, יזם עסקי, שמאותו רגע ובחמש שנים שלאחר מכן, הפך למנטור ולאחת הדמויות שהשפיעו על רוהן הכי הרבה. ג’ון ארל שואף העניק לרוהן את פילוסופית החיים שלו שכללה, בין השאר, את החשיבות של צמיחה אישית על פני התמקדות רק בעבודה עצמה, והחשיבות של פיתוח האני עצמי, במטרה להביא לשינויים בחיים.

רוהן, ברוקר במקצועו, החל לעבוד בארגון המכירות הישירות של ארל שואף, ובגיל 31 בלבד, הפך למיליונר. לרוע המזל, שנה לפני כן,  נפטר ארל שואף, ולא זכה לראות את ההצלחה של בן טיפוחיו.

כמהירות ההצלחה גם מהירות הנפילה, ועד מהרה הפסיד רוהן את המילונים שהרוויח. מרגע זה החל רוהן להעניק הרצאות בבתי ספר, מכללות ולארגונים נוספים, על מוטיבציה, הגשמה עצמית, והחזיר את כספו במהרה, ואף לימד אחרים איך להתנהל אישית וכלכלית בחיים. 

שיטת 70%, 10%, 10%, 10% 

רוהן שניחן ביכולות סטוריטלינג משובחות, וראייה מאוד פרקטית, שאפתנית ו”דוחפת קדימה”, יחד עם סיפור הסינדרלה על ילד החווה מאיידהו, כבש את בוורלי הילס ואחר כך את העולם כולו, וריתק והשפיע על רבים וטובים.

רוהן המציא בין השאר, מגוון שיטות יצירתיות להתנהלות כלכלית, ביניהן, אסטרטגיית ניהול תקציב שנתן לה את הכינוי שיטת 10-10-10-70. במסגרתה הציע לחלק את המשכורת אותה אנחנו מכניסים כל חודש, בצורה הבאה:

70% – אותם נקדיש לחשבונות, הוצאות מחייה והוצאות יומיומית אחרות.

10% – אותם נקדיש להשקעות אקטיביות, שאנחנו יכולים בקלות לעקוב אחריהן מדי יום.

10% – אותם נקדיש להשקעות פסיביות – אותן נשאיר בצד ולא נתעסק בהן יותר מדי, וניתן  לכסף לעבוד בשבילנו. את הכסף שייחסך בהשקעות אלו ייעד רוהן לתקופת הפרישה, עוד לפני שנקבע בחוק את חובת ההפרשה לקרנות הפנסיה השונות. אם כי ניתן ליישם זאת כיום, גם עבור השקעות נדל”ן שונות למשל, שמאפשרות לנו פסיביות ולא פעם תשואות משתלמות.

10% – אותם נקדיש לתרומה לקהילה והפיכת העולם למקום טוב יותר.

“אם תעבוד קשה בעבודה , תתפרנס. אם תעבוד קשה על עצמך, תעשה הון”

עקרונות ההצלחה של רוהן

הציבו לעצמכם מטרות ברורות בחיים – גם אם אתם לא מאמינים שתעמדו בהן. לא תמיד אפשר לדעת את כיוון הרוח, ואתם עלולים להיות מופתעים, באשר ליכולות שלא ידעתם שקיימות בכם, ולגבי אופן השתלשלות העניינים בחיים. ללא מטרות חיים לא תדעו לאן אתם שואפים.

העתקת השיטות והאסטרטגיות שהביאו אחרים להצלחה – לפעמים כדי להצליח, אנחנו צריכים רק להסתכל על אנשים מוצלחים סביבנו ולחקות את דרך הפעולה שלהם. החל מההרגלים היומיומיים שלהם, וכלה בשיטות ההשקעה, דרך המחשבה וכו’. אין צורך לפעמים להמציא את הגלגל מחדש. הידע זמין ונמצא כמעט בכל מקום כיום, רק צריך לקחת.

ניהול מעקב סדיר ורישום הערות – על כל דבר שיכול לקדם את חיינו, החל מרעיונות חדשים שעולים בראשנו, הערות ועצות לשיפור שקיבלנו מאחרים, וכל שיעור אחר שקיבלנו באותו יום. ככל שנבוא במגע עם אנשים רבים ומגוונים, שיעזרו לנו “להזיז את הגבינה שלנו” ולצאת מעט מקו המחשבה המקובע שלפעמים, בו אנחנו שבויים, נוכל להגיע לרעיונות חדשים שיוכלו לשפר את חיינו.

“אם תעבוד קשה בעבודה, תתפרנס. אם תעבוד קשה על עצמך, תעשה הון” – ציטוט מעורר השראה זה של רוהן ביטא יותר מכל אולי את המשנה שלו. רוהן האמין שההתפתחות האישית שלנו, קודמת לכל עבודה מכניסה. ניתן ליישם משנה זאת, באמצעות רכישת ידע בנושאי השקעות או התנהלות כלכלית למשל. וכן, ע”י הצבת מטרות ברורות, עלינו להפסיק לספר לעצמנו תירוצים על למה אנחנו לא מצליחים, להאמין בעצמנו ולקחת יותר סיכונים בחיים. מומלץ להקדיש יותר זמן, על העבודה הפנימית בתוכנו, להבין איפה טעינו, איך אנחנו יכולים להשתפר, וניסוח דרך ושיטות פעולה מדויקות עבור כך.

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש