מחושך לאור: סיפורו של ג’ורג’ סורוס – מפליט מלחמה לאיל הון

ג’ורג’ סורוס הוא אחד המשקיעים המצליחים והמשפיעים בעולם. למיליארדר בן ה-93 יש סיפור חיים יוצא דופן,  שהחל עם הישרדותו בהונגריה במהלך מלחמת העולם השנייה, והמשיך לפיתוח אישי ולצמיחה כלכלית אדירת ממדים. 

הסיפור שלו הוא (עוד) סיפור השראה שמעיד על היכולת האנושית המופלאה לקום משבר, לצעוד מהחשכה אל האור, ולא רק לשרוד, אלא גם לגדול.

שורשים אירופיים

סורוס נולד באוגוסט 1930, בבודפשט שבהונגריה, למשפחה יהודית. הוא חווה את המלחמה כילד וכנער, ובזכות תושייה של אביו שרד את שואת יהודי הונגריה, יחד עם משפחתו.

כדי להימלט מזוועות השואה, המשפחה הצליחה לרכוש מסמכי זהות (נוצרית) בדויה, ובאמצעותם הצליחה גם לשרוד את המלחמה. 

החוויה הזו של מצוקה והישרדות נצרבה עמוקות בתודעה ובנפש של הנער ג’ורג’. בשנת 1947, בגיל 17, הוא עבר לאנגליה ולמד שם בבית הספר לכלכלה של לונדון.

ניצני צמיחה

תקופת הלימודים בלונדון – שני תארים בפילוסופיה, עם המורה הפילוסוף קרל פופר (“החברה הפתוחה”) – השפיעה ובמידה רבה עיצבה את התפיסה הכלכלית של סורוס.

אחרי פרק הלימודים ולאחר תקופת תעסוקה מסוימת באנגליה, עבר לארה”ב בשנת 1956. הוא ביצע תפקידים שונים בתחום הפיננסי וצבר ניסיון רב-ערך בתחום הכסף וההשקעות.

פריצה

בתחילת שנות ה-70 של המאה הקודמת התפתחה מאוד העשייה של סורוס. הוא הקים את “קרן קוונטום” (Quantum) – קרן גידור שהייתה לאבן הפינה של הצלחתו הכלכלית. 

הגישה של סורוס להשקעות, המוכרת גם כ”תיאוריית הרפלקסיביות”, שילבה את ההבנה העמוקה שלו את התנהגות השווקים הפיננסיים, יחד עם ההכרה בכך שההתנהגות הזו מושפעת גם מתפיסות המשתתפים בשוק (כלומר: אובייקטיבי לצד סובייקטיבי). 

נקודת מבט ייחודית זו, שמעניקה משקל רב לאמונות וגם להטיות חשיבה של האדם בכל הנוגע להתנהגות כלכלית, הבדילה אותו בשעתו ממשקיעים “מסורתיים”.

זווית המבט הזו אפשרה לו “לקרוא” את השווקים אחרת, ולבצע מהלכי השקעות ייחודיים (ומוצלחים) על מכשירים פיננסיים, בדגש על מטבעות ואג”ח.

“האיש ששבר את בנק אנגליה”

אחד המהלכים הפיננסיים המשמעותיים וגם המפורסמים ביותר של סורוס נרשם בספטמבר 1992, ביום שמכונה “יום רביעי השחור”.

היה זה יום שבו סורוס, או למעשה הקרן שבבעלותו, ביצע מכירה בחסר של המטבע הבריטי, בהיקף של מיליארדים, תוך ניצול המדיניות המוניטרית של הממלכה הבריטית (שאחד המהלכים המרכזיים שנקטה היה נסיגה ממנגנון הריבית האחידה האירופית, מה שגרר פיחות משמעותי במטבע ורווח משמעותי לסרוס…).

המהלך הזה זיכה אותו בכינוי “האיש ששבר את הבנק המרכזי של אנגליה”.

תרומה, השפעה

ג’ורג’ סורוס ידוע לא רק בחוש הפיננסי שלו אלא גם במאמציו הפילנתרופיים. בין היתר, הוא הקים רשת של עמותות ומלכ”רים, תחת ארגון גג בשם “קרן החברה הפתוחה” (Open Society Foundations).

אלה גופים המקדמים את ערכי הדמוקרטיה, זכויות האדם והצדק החברתי ברחבי העולם.

לאורך השנים סורוס תרם מיליארדי דולרים למטרות אלה ולתמיכה באוכלוסיות נזקקות. 

אז מה מלמד אותנו סיפור חייו של סורוס?

סיפור החיים הזה הוא עדות לחוסן. זהו סיפורו של פליט מלחמה הונגרי שהיה למיליארדר באנגליה ובארה”ב, בזכות הנחישות, התשוקה ללמידה והאומץ לנקוט מהלכים ייחודיים.

זה סיפור שלנו לפחות הוא מעניק השראה רבה, דווקא במקום החשוך שאנחנו נמצאים בו בימים הקשים האלה.

הוא מעודד אותנו להמשיך להיות נחושים, להמשיך להסתכל קדימה ולהמשיך לתדלק את המנוע הפנימי שלנו, שמניע אותנו בדרך שלנו. 

זה סיפור שמראה איך שורד אחד של אחד הפרקים האפלים ביותר בהיסטוריה יכול להפוך למגדלור של תקווה, של שינוי ושל התקדמות בעולם.

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש