סטיב ווזניאק: השותף השקט של סטיב ג’ובס, המהנדס ששינה את עולם הטכנולוגיה

ההתחלה והפריצה

ב-1 באפריל 1976 החליטו סטיב ג’ובס וסטיב ווזניאק, חברים מתקופות התיכון והקולג’ (שאחר כך גם נשרו ממנו), להקים חברה שתציג לעולם ותמכור את המחשב האישי המהפכני שפיתחו. ווזניאק היה “המוח” והמעצב, ג’ובס היה איש השיווק הגאון, שלימים ידהים את העולם ויציב את חברת “אפל”  בטופ העולמי של חוויית המשתמש.

בתחילת הדרך, השניים פעלו מהחנייה בביתו של ג’ובס, שם בנה ווזניאק את מחשב ה-Apple I, כשלצורך מימון התהליך נאלץ ג’ובס למכור את הוואן המשפחתי. המחשב שהוצג לראשונה במועדון חובבי אלקטרוניקה בו השתתפו (Homebrew Computer Club), נמכר ב-666.666 דולר ליחידה (סה”כ יוצרו 200-175 יחידות). כבר בשנת 1977 ווז’ניאק הסיק את המסקנות, ופיתח ה-Apple II שכלל: יכולות טכניות משופרות, גרפיקה צבעונית מהפכנית, מקלדת מובנית ואף אפשרויות להרחיב ולשפר את מרכיביו. ה-Apple II היה הצלחה מסחררת ונמכר עד שנת 1993 בכ-6 מיליון יחידות. פיתוחו הוא אחת מנקודות המפנה החשובות שהפכו את “אפל” לענקית הטכנולוגיה שהיא היום.

פריצת הדרך בעולם המחשבים לא הייתה צריכה להפתיע את מי שמכיר את ווזניאק. אחד מהאבות המייסדים של “אפל” נולד (1950) וגדל בסן חוזה שבקליפורניה, אביו היה מהנדס שחשף אותו לעולם האלקטרוניקה, הוא פיתח את המחשב הראשון שלו כבר בגיל 13 ולאורך כל שנות בגרותו עסק בתחום. כאמור, לא מפתיע. 

ובחזרה ל”אפל”. בשנת 1984 הציגה החברה לעולם את אחד המחשבים הייחודיים ביותר שפותחו עד אז – “המקינטוש”, המוכר כידידותי במיוחד למשתמש. המחשב המתקדם כלל עכבר, ממשק חלונות ויכולת תפעול פשוטה – יתרונות לא מובנים מאליהם כלל בתקופה המדוברת. המחשב סלל את הדרך לפיתוח של סדרת מחשבים מצליחה, שמיקמה את “אפל” ב”מגרש של הגדולים”, כשווזניאק וג’ובס חתומים על ההצלחה.

בין לבין התרחשה דרמה בחייו של ווזניאק. בשנת 1981, זמן קצר לאחר הנפקת “אפל” והעושר הרב שהביאה לווזניאק, הוא היה מעורב בתאונת מטוס, שבעקבותיה זיכרונו נפגע. השלכות התאונה בשילוב תחושת מיצוי מסוימת הביאו אותו לעזוב את החברה ולהשלים את התואר בהנדסת חשמל ומדעי המחשב – המסלול האקדמי שממנו נשר. 

המשבר וההתאוששות

במהלך השנים ווזניאק זכה להוקרה רבה, בין היתר מִלא אחר מאשר נשיא ארה”ב דאז, רונלד רייגן, שבשנת 1985 העניק לו ולג’ובס את המדליה הלאומית לטכנולוגיה ולחדשנות. בשנת 2001 זכה גם בפרס היינץ היוקרתי על פיתוח המחשב האישי הראשון. 

לאחר פרישתו מ”אפל” הקים ווזניאק מספר מיזמים נוספים והתמקד בפעילות פילנתרופיות ובעיקר בחינוך ילדים ובני נוער, בתחום המחשבים. עד היום, ווזניאק עדיין נחשב לעובד “אפל” ומעיד על עצמו כמי שמקבל משכורת נטו של כ-50 דולר בשבוע… 

נדמה, כי אישיותו ה”שקטה” יותר של ווזניאק מיקמה אותו לרוב מאחורי הקלעים של ההכרה שלה זכה סטיב ג’ובס. אולם כדאי לזכור שווזניאק הוא אחד האנשים המרכזיים שהשפיעו על עולם המחשבים ועיצבו את דמותו, כפי שאנחנו מכירים אותה היום. הגאונות של ווזניאק היא שפרצה את הדרך לחשיבה ולפיתוח היכולות הטכניות של המחשוב – יכולות שנראות לנו היום מובנות מאליהן. על כן, יהיה לו תמיד מקום של כבוד בהיכל התהילה הטכנולוגי.

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש