סיפורו של ביל גייטס – יזם ופעלתן, מאז ולתמיד

ההצלחה

מה לא נכתב על האיש הזה – היזם פורץ הדרך, אחד המובילים ברשימת עשירי תבל, הנדבן הגדול. ובכל זאת אנחנו מביאים אותו כאן לפניכם, ואתם בטח שואלים את עצמכם מדוע. מה יש לחדש.

ובכן, כידוע, אנחנו מאמינים גדולים בלמידה ובהשראה, ואם אפשר מהגדולים ביותר – אז בכלל טוב.

תמיד יש מה ללמוד ותמיד יש מה לחדש. גם אם זו “רק” זווית הסתכלות כזו או אחרת.

ביל גייטס הוא בהחלט אחד הגדולים ביותר בשורה של היבטים.

הוא הקים את ענקית התוכנה מייקרוסופט (1975) לאחר שהפסיק את לימודיו באוניברסיטת הארוורד היוקרתית, צבר הון הנאמד כיום בכ-106 מיליארדי דולרים (עפ”י המדד השבועי של מגזין “פורבס”) והקים יחד עם אשתו לשעבר (2000) קרן פילנתרופית מהגדולות בעולם, שבאמצעותה השניים מקדמים מחקר, פיתוח וטיפול בסוגיות סוציואקונומיות וסביבתיות, בעיקר במדינות מתפתחות.

התובנות

עד כאן, ממש על קצה המזלג, הנקודות המרכזיות בביוגרפיה המרשימה של האיש המרשים הזה.

היבט מעניין נוסף הוא הבלוג האישי שמנהל גייטס – פלטפורמה שבאמצעותה הוא מנגיש ידע במגוון הסוגיות שהוא עוסק בהן (במסגרת הפעילות הפילנתרופית). מידי שנה הוא מפרסם “מכתב שנתי”, הכולל את מחשבותיו עם סיום שנה אחת ולקראת תחילתה של שנה חדשה.

לקראת שנת 2023 שאנחנו טועמים את טעמיה הראשוניים, שנגזרים מהשנה הטרופה שעברה על כולנו – שנת פוסט קורונה, שנה של מלחמה באירופה ושל סערה בשווקים – אחרי כל אלה ולקראת הדף החדש שלפנינו, ביל גייטס דווקא שומר על אופטימיות ומספר על תוכניות ההשקעה של הקרן שלו לשנה הקרובה.

רגע לפני גיל 67 – גיל הפרישה הרשמי שאין לו שום כוונה לממש – ורגע לפני שעתיד להפוך לסב גאה, הוא שב ומעלה על נס את שאיפתו להיגרע מרשימת עשירי העולם, כתוצאה מתרומה חברתית (“אני יודע שכשאצליח בנתינה, אגרע סופית מהרשימה”; תקציב הקרן בשנה הקרובה כנראה הגדול ביותר מאז הקמתה).

ההשקעות

הוא מציין מגמה חיובית של צמצום תמותת ילדים בעולם, שלתפיסתו ניתן לשמר ולשפר – הקרן תשקיע בשנה הקרובה בנושא הזה, וקונקרטית ב-AI הקשור במכשור אולטראסאונד.

גם תחום הוראת המתמטיקה קרוב לליבו של גייטס, והוא מספר על כוונת הקרן להשקיע גם כאן בעולם ה-AI.

במקביל יימשכו ההשקעות בפיתוח טכנולוגיות לטיפול במחלות (לרבות HIV) ולטיפול במחלות הסביבתיות של העולם (אנרגיה ירוקה).

במקביל דווח לאחרונה על השקעה גדולה שהשקיע גייטס – לצד מייסד אמאזון, ג’ף בזוס – בסטארטאפ העונה לשם Synchron, המפתח כלי בתחום ממשקי מוח-מחשב, שתכליתו לאפשר לחולי ALS , משותקי גפיים עליונות, לשוב ולהשתמש בידיהם.

כן, זה כנראה המקום שבו כסף, טכנולוגיה וערך נפגשים – ביל גייטס תמיד מדבר על הנטייה שלו להשקיע בתוצרים בעלי ערך אמיתי, חברתי ככל שניתן וזו ממש דוגמה יפה לכך.

העקרונות

ואם כבר הזכרנו משהו מפילוסופיית ההשקעה של גייטס, אפשר גם לציין, שבאופן לא מפתיע ובדומה לבעלי ההון הגדולים (אלה המקבילים לו ואלה שקדמו לדור העשירים הנוכחי), גם ביל גייטס דוגל בעקרונות הבסיס של העושר.

אלה העקרונות שאנחנו אימצנו בעצמנו ומשתדלים להדהד תחת כל עץ רענן או על גבי כל פלטפורמה העומדת לרשותנו – עקרונות הקשורים לניהול הפחד, לאומץ ליטול סיכונים כדי להגדיל את ההון שלנו, ובעיקר בעיקר, להתנהל באחריות ולהתאזר בסבלנות.

משפט יפה שמיוחס לביל גייטס בהקשר הזה “אורז” היטב את המסר: “אם נולדת עני זו לא אשמתך, אבל אם תמות עני – זו הטעות שלך”.

בשורה התחתונה

אנחנו מקווים שאתם כבר מבינים, כמונו, שתמיד יש מה ללמוד ותמיד יש מה לחדש, גם כשמדובר בביל גייטס הגדול והמוכר. 

אנחנו לוקחים ממנו את השילוב המנצח שבין שאפתנות, תכנון, אחריות ונתינה. זו בעיננו תמצית הסיפור – שלו ושל הדרך אל “עושר ערכי”.

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש