“סיפורים מהחיים” – הזוג שיצא לגלות את האוצר החבוי בניירות הפנסיה והגמל

6 בנובמבר 2021

הגיבורים של הפרק השלישי בסדרה שלנו, “סיפורים מהחיים”, הם ראובן ודגנית (שמות בדוים), זוג בשנות ה-40 לחייהם. שניהם עובדים, שכירים, שנים ארוכות במקומות “מסודרים”, מתגוררים בפתח תקווה, שלושה ילדים, דירה בבעלותם ועוד דירה שקנו להשקעה לפני מספר שנים. 

הכנסותיהם גבוהות מההוצאות, אם כי לא במידה רבה. לכאורה, מצויים באזור נוחות ועם זאת, צמאים לידע ולמידה חדשים בתחומי עניין מגוונים. באחד מהבקרים בתחילת שנת 2019, בדרך לעבודה, בפקק תורן, ראובן שוטט באפליקציות ההסכתים (פודאקסטים) ונחשף לחומרים שלנו. משהו בו ניצת. 

“מסודרים”

הרבה זמן שראובן מרגיש שהתא המשפחתי נמצא במקום טוב אבל לא מצוין. ראובן, מהנדס מחושב, איש של אקסלים. הדאגה הכלכלית לתא המשפחתי היא בראש מעייניו. המספרים שלהם לא מסתדרים לו. הם אף פעם לא היו במינוס, הם צברו הון לא מבוטל שאיתו קנו עוד דירה להשקעה. הם האמינו שהיא תהיה ה”פנסיה” שלהם. בכל זאת, תסריטי החיים שהוא מדמיין מצריכים יותר ממה שיש כדי שהמשפחה תהיה מוגנת כלכלית.

לפתע, בצומת מורשה, בדרך לעבודה, ראובן שומע זוג בגילאים דומים, עם ילדים ומקומות עבודה “מסודרים” מדבר על תפיסה כלכלית שונה לחלוטין מזו שהוא ודגנית מכירים. עד אותו רגע, ההשכלה הפיננסית של ראובן ודגנית היתה מועטה ומוטעית ברובה. הם חיו והתנהלו לפי הספר. אבל ״הספר״ שלהם היה מאוד חד-גוני וכזה המיועד לאנשים שהתייחסו לשורה אחת בתלוש השכר שלהם, לשורת הנטו. אנשים שלא ידעו לפרט על מה הם מוציאים את הכספים שלהם, אנשים שלא ידעו כמה ביטוחים כפולים יש להם, כמה עמלות מיותרות הם משלמים בכל מיני מקומות. בקיצור, אנשים רגילים כמו הרוב המכריע של האנשים שסביבנו.

יצאו בערב מהבית לשמוע הרצאה

עד שחזר בערב הביתה, ראובן הספיק לשמוע עוד ועוד תכנים שלנו. הוא הצליח לראות אותו ואת אישתו מזדהים עם הסיפור האישי שלנו, כאילו נכתב עליהם. כשהגיע הביתה הוא שיתף את דגנית. ההתלהבות בקולו ובשפת גופו סחפו גם אותה והם ישבו באותו הערב להקשיב לעוד חומרים.

באותה תקופה נהגנו להרצאות בפני קהל. ראובן ודגנית החליטו לבוא להרצאה, להתרשם, לשאול. בהרצאה דיברנו על הכל. על הדרך, על הסיכונים, על הפחדים, על מסע האלונקות הזוגי הכרוך בביצוע מהלכים לשינוי המצב הכלכלי. המסרים נקלטו מצוין אבל לבני הזוג היה קשה לדמיין את עצמם נכנסים לתהליך מורכב כזה ומפחיד. 

התהליך עמד בסתירה לאמיתות רבות שהנחו אותם עד אז. אנשים לא קמים בוקר אחד ושוברים מוסכמות סתם ככה. אבל הזוג הזה האמין שאפשר אחרת והבין שדרוש שינוי תודעתי כדי להפוך את התהליך למוחשי. הם ביקשו וקיבלו מאיתנו רשימה של תכנים מוקלטים ורשימת ספרים מומלצים שאותם הם החלו לצרוך על בסיס יומי. בדומה לתהליך הלימודי שלנו הם צרכו בשקיקה עשרות רבות של שעות מצליחנים דרך ה”יוטיוב” וקראו חלק לא מבוטל מספרים שעליהם המלצנו. 

לצד הלימוד הפיננסי הרב הם נחשפו לעולמות חדשים עבורם של תודעת שפע, של נתינה, של אפשרויות, של שיטות ודרכים להתנהל כלכלית אחרת לחלוטין ממה שהם הכירו. הם עשו תהליך זוגי מדהים.

האוצר החבוי בניירת הפנסיה והגמל

המהלך הראשון שלהם היה לעשות סדר בארון הניירת שלהם. הם הוציאו את כל הניירת שלהם שנדחפה לקלסרים, בכל פעם שהגיע מכתב מקרן הפנסיה, קופת הגמל וקרן ההשתלמות. 

בפעם הראשונה בחייהם הבינו מה יש ומה אין להם. כשהניירת חזרה לארון, היא חזרה כבר מסודרת לפי נושאים ולפי תאריכים. הפעם גם כל קלסר קיבל צבע יעודי משלו. מי שיגיע לביתם יזכה לראות את ארון הקלסרים הצבעוני שלהם. הסימבוליות בסדר ובניקיון שעשו חילחלה גם לראשיהם שהחלו להיפתח לעולמות התוכן החדשים.

מתחילים בהוכחת היתכנות – השקעות בצעדים קטנים

במהלך הזוגי שלהם, הם בחרו לעשות השקעה ראשונה שתהווה הוכחת היתכנות עבורם. הם גייסו סכום מתוך ההון העצמי ולאחר בחינה ולבטים ביצעו את ההשקעה הראשונה שלהם. מספר חודשים, אחרי ההיכרות הראשונה הם כבר עלו בשלבי התהליך וביצעו מהלך ראשון שהוא לא לימוד ותודעה, אלא ממש מהלך פיננסי. השקעה עם כל המרכיבים שבה – סיכויים וסיכונים. 

בינתיים, גם השיח בבית משתנה. הילדים רואים את ההורים שלהם מדברים על כספים והשקעות, קוראים ספרים בנושא, מקשיבים לתכני שמע. הילדים הופכים מעורבים, שואלים ומקבלים מענים מההורים. גם הילדים הביטו בתחילה על הכל מעט בחשדנות אבל הם גילו הורים עם חזון ודרך ברורה אליהם הם צועדים.

הם נשאבים עמוק לתוך המיזם שלהם והילדים והסבים נכנסים לתמונה

במרוצת החודשים הבאים, ראובן ודגנית נשאבו עמוק לתוך המיזם החדש שלהם. הם מצאו את עצמם “עובדים” בזה. נהגו לקחת חצאי ימי חופש מהעבודה, להיפגש מחוץ לבית ולתכנן תוכניות איך מגיעים לתוצאות הרצויות. הם הבינו שדרוש ריכוז מאמץ של זמן וכסף כדי להגיע ליעד אליו כיוונו. 

הם גם ידעו שרוב ההון העצמי שלהם נמצא כעת במצב צבירה מוצק בדירה להשקעה שקנו והניבה להם אחוזי תשואה נמוכים למדיי. בצעד מחושב ומושכל הם מכרו את הדירה הזאת ובבת אחת הכניסו עוד כמות כסף משמעותית לתוך המודל בשורה של השקעות ובמינופים חכמים. 

הילדים שסופגים את המתרחש, מסתקרנים ורוצים להיות חלק מהמיזם הזה. כך במהלך מקסים של ההורים הם מכניסים את הילדים לתהליך ההיכרות ובחינת הזדמנויות ההשקעה וביחד, לאחר שההורים מדגישים שאין הבטחה להצלחת ההשקעה, הם מחליטים על השקעה שגם הילדים הם חלק ממנה עם הכספים שהם צברו עד אז. ההורים הנפיקו לילדים “תעודות מניה” בפרויקט נדל״ן באנגליה, שהוכנו ע”י ראובן ונתלו על הקיר בחדרי הילדים. 

ההורים של ראובן, שעברו כבר מזמן את גיל 70 לא נשארים אדישים למתחולל וגם הם, לאחר תהליך לימודי ושיחות רבות מוצאים להם מכשירי השקעה רלוונטים לגילם ולצרכיהם.

היום, מקץ יותר משנתיים, ראובן ודגנית מרגישים מצוין, ממשיכים להרחיב את התודעה והחשיבה שלהם, מתנהלים פיננסית בצורה מרשימה, מנהלים פורטפוליו השקעות סדור שנועד להביא אותם ליעדים שלהם עוד שנים אחדות ואולי הכי חשוב, מגדלים בבית שלושה ילדים שייצאו לעולם המטא-וורס עם תבונה פיננסית שתסייע להם לחיות חיי שפע.

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש