ריבית - מחיר הכסף

“עולה עולה לנו, כמה זה עולה לנו” – זרקור על המחירים של חיינו (#5)

פרק 5

פרק חמישי – ריביות והשקעות

אז הגענו לפרק האחרון בסדרת המחירים שלנו. עסקנו בהגדרות של מונחים כל כך חשובים ושגורים בעולמנו, כל כך בולטים בשיח בשנה האחרונה. דיברנו על המחיר, על מדד המחירים, על האינפלציה ועל הריבית, או מחיר הכסף, ועכשיו אנחנו חייבים לקשור את הכול לנושא שלשמו התכנסנו – השקעות.

בראש ובראשונה נגיד, שאנחנו מודעים היטב לקושי לדבר השקעות – שלא לומר להשקיע בפועל – בימים טרופים אלה; ימים של סערה כלכלית, של מחירים גבוהים, של דיבורים על צפי למיתון שלא היה כמותו. אלה דברים מפחידים ומכווצים, דברים שעלולים גם לשתק. ושיתוק זה ההפך מעשייה ומהתפתחות – וזה, כידוע, לא דבר טוב. בקיצור, אנחנו מבינים היטב את הפחד שמעורר העיסוק בהשקעות ובכסף בכלל בעת הזו, אבל גם קוראים לכם קריאה גדולה שלא לתת לו להשתלט ולשתק אתכם, אלא להשתמש בו ככלי של זהירות ושל שיקול דעת. זכרו שבכל מצב יש הזדמנויות, גם במשברים.

מינוף

בחזרה למחיר הכסף. בעולם ההשקעות הריבית היא המלכה. היא המלכה גם בצד התשואות או הרווחים, וגם בצד העלויות של הכסף שאנחנו קונים, כלומר ההלוואות שאנחנו נוטלים. הריבית היא הכלי המרכזי ליישום אחד העקרונות החשובים בעולם ההשקעות, שהוא המינוף. לא ניכנס עכשיו לכל הפרטים של האסטרטגיה הזו, רק נגיד שעקרון המינוף הפיננסי דומה לעקרון המינוף הפיזי, שכל תכליתו היא יעילות, או שימוש בפחות כדי להשיג יותר: שימוש במעט אנרגיה כדי להרים משא כבד.

ובהקבלה לעולם הפיננסי – מינוף טוב הוא למעשה הלוואה זולה שמאפשרת לנו השקעה טובה; סכום כסף שאנחנו לווים בעלות נמוכה ככל האפשר ומשקיעים באפיק מניב ככל האפשר. הפער בין מחיר הקנייה של ההלוואה לבין התשואה על ההשקעה הוא הרווח שלנו, שנובע מפער הריביות במסגרת  תהליך המינוף. במילים אחרות: השתמשנו באנרגיה קטנה, בדמות ההלוואה הזולה, כדי להרים או להניף אל-על משא כבד, שהוא ההשקעה שלנו, הוא ההזדמנות שלנו, הוא הדרך לייצר משכורת נוספת לבית.

ריבית דריבית

אחרי המינוף, מושג נוסף שראוי שנגיד עליו כמה מילים הוא, היא, הריבית דריבית. אחותה של הריבית הפשוטה שכבר הכרנו, ובמובנים של ערך פיננסי ותשואות – היא גם יפה הרבה יותר מאחותה הבכורה. ריבית דריבית היא מכשיר צמיחה, או “פלא פיננסי”. מה הופך אותה לפלא? אופן החישוב שלה! בשונה מהריבית הפשוטה, ריבית דריבית היא לא מכפלה רגילה של שיעור הריבית בסכום קבוע, אלא מכפלה של שיעור הריבית בַּסכום המשתנה של ההלוואה או של ההפקדה לאורך חייה. ואנחנו יודעים כבר שהסכום הזה משתנה כל הזמן, בגלל הריבית כמובן!

דוגמה מספרית פשוטה של הלוואה אולי תבהיר את העניין. אם נלווה מהבנק למשל 10,000 ₪ בריבית של 5% לשנה, נחזיר בסוף התקופה 11,000 ₪. במקרה של ריבית דריבית, תמונת ההחזרים תיראה אחרת: בסוף השנה הראשונה נהיה חייבים לבנק 10,500 ₪, ובתום השנה השנייה הריבית תחושב מתוך ה-10,500 ₪ שהתקבלו בסוף השנה הראשונה, ולא מתוך ה-10,000 ₪ המקוריים! החישוב הזה מסתכם ב-525 ₪, לעומת ה-500 ₪ במקרה של הריבית הפשוטה. כלומר, בסוף התקופה בת השנתיים נחזיר לבנק את הקרן (10,000 ₪) ולצידה את הריבית בסך 1,025 ₪, ולא 1,000 ₪. כמובן שבסכומים גדולים יותר ולאורך זמן ארוך יותר הפערים הרבה יותר גדולים, לטובתה של הריבית דריבית…

אז איפה כל זה פוגש אותנו?

ועוד בעידן ההתייקרות הנוכחי? תתפלאו. יש הזדמנויות רבות – גם בשוק ההון הקלאסי וגם ואולי בעיקר בעולם ההשקעות האלטרנטיבי שבו אנחנו ממוקדים. החוכמה היא לדעת לנצל את כל הכלים שעומדים לרשותנו בצורה שקולה וזהירה (רק זהירות מזהירות יתר), על בסיס ידע שאנחנו צוברים ומבססים ותוך התייעצות והישענות על גורמים מומחים, שידעו  להצביע על האפיקים המתאימים והרווחיים ביותר. אה, כן, וחשוב לזכור שצריך גם הרבה סבלנות. אין כאן קסמים וטווחים מיידיים, אלא השקעה לטווח ארוך.

אנחנו מקווים שהצלחנו, באמצעות הסדרה הזו, להרחיב את הידע שלכם או לפחות לפזר קצת את העננות והצבעים הקודרים שאופפים את כל הנושא הזה של מחירים, אינפלציה וריביות. אלה אינן מילות גנאי שצריך להתרחק מהן, אלא כלי עבודה חשובים מאוד, שכדאי לאמץ מאחר שהם יכולים להפוך את החיים שלנו לטובים יותר.

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש