צועד כל הזמן קדימה אבל לא שוכח מאיפה בא – סיפורו של רוני צארום

סטארטאפ אישי וכלכלי

אי-שם ברמלה גדל לו ילד, במשפחה שכללה 7 אחים; ילד שהיה ליזם ולאיש עסקים מצליח. הוא עסק ועודנו עוסק לא רק ביזמות ובהשקעות במובן המוכר שלהן, הטכנולוגי והפיננסי, אלא גם במובן הרחב והערכי של המילים האלה – בשדה החברתי.

רוני צארום הוא דוגמה קלאסית לצמיחה ממקום נמוך למקום גבוה מאוד; להתפתחות מרשימה בתנאים הכי לא נוחים שאפשר לדמיין. דמותו של רוני והדרך שעבר הן ביטוי למרכזיותה של מוטיבציה ולחשיבותן של תעוזה ושל עשייה, וכן לכוח שבנתינה – בפרט אם זו נתינה חזרה, למקום שממנו באת.

טוב, אז מילה על עסקים. אחרי הצבא רוני נסע לניו יורק והשלים שם שני תארים במדעי המחשב. לאחר הלימודים שב לארץ ובמהלך השנים הבאות – שנות ה-90′ ותחילת שנות ה-2000 – נקט שורה ארוכה של מהלכים עסקיים, חלקם מוצלחים מאוד. הוא הצטרף לחברת “אלרון”, הקים את “אלרונט”, שהפכה לספקית האינטרנט (המסחרית) הראשונה בישראל, היא “נטוויז’ן”. בהמשך הקים את חברת “אקסלינק”, שעסקה בפיתוח טכנולוגיה שתכליתה לחבר טלפונים סלולריים לרשת האינטרנט (מישהו אמר טלפון חכם..?). החברה נמכרה לחברת “קומברס” בכחצי מיליארד דולר כשנה וחצי בלבד לאחר הפיתוח הראשוני.

בשלב הבא צארום השתלב ב”קומברס” ולאחר מכן המשיך בפעילות היזמות שלו, שבמסגרתה – כמו בכל סיפור הצלחה טוב – חווה גם כישלונות עסקיים. אלה הביאו את הרוח היזמית שבו לאתר מרחבים נוספים לעשייה – מרחב הנדל”ן היה הבולט שבהם, ובשנת 2005 הוא רכש, לצד שותפים, את קבוצת הנדל”ן “אספן”. ועוד נשוב לעניין הזה.

סטארטאפ חברתי

אחד הדובדבנים בעשייה של צארום, כפי שרמזנו בתחילת הדברים, הוא האקזיט החברתי שלו, המוכר בשם “יוניסטרים”. צארום הקים את העמותה הזו בשנת 2001, כשמטרתה היא לסייע לבני נוער החיים באזורים פריפריאליים בישראל – לפתוח עבורם דלתות ולהנגיש להם הזדמנויות בעולם העסקי והיזמי. זאת, באמצעות חניכה מקצועית צמודה של גורמים בולטים בעולמות העסקים והטכנולוגיה בארץ וגם בעולם. “יוניסטרים” פועלת ב-85 ישובים ומטפחת כ-3,500 בנות ובני נוער מידי שנה. חניכים אלה קידמו עד כה כ-200 סטארטאפים (מתוך אתר העמותה).

לדבריו של צארום (כפי שמופיעים גם הם באתר העמותה), “יוניסטרים” היא מיזם חברתי שבמסגרתו הפריפריה הופכת מבעיה לפתרון… העמותה נוסדה מתוך הכרה בכך שהדרך היעילה ביותר לעזור לנערים ולנערות מאוכלוסיות מעוטות-יכולת היא לפתח דור חדש של מנהיגות עסקית וחברתית שיצמח מתוכם, ויהיה מחויב לשיפור התנאים הכלכליים והחברתיים בקהילות שלו… כאיש עסקים מצליח שהגיע מהאוכלוסיות האלה אני מכיר היטב את החסמים ואת הקשיים שבהם נתקלים בני הנוער… לי המזל האיר פנים. עכשיו תורם”.

נראה שהסטארטאפ החברתי הזה, שמציין למעלה מ-20 שנים של פעילות מתמשכת, הוא באמת אחד ההישגים הגדולים של היזם צארום. זה סטארטאפ שמהווה מנוע חברתי, כלכלי, טכנולוגי ועסקי, הן ברמת המאקרו הלאומית, והן ברמת המיקרו, בעולמם הפרטי של כל חניך וחניכה, בכל אחת מהתוכניות שמפעילה העמותה. אחת ההכרות הגדולות, ברמה בינלאומית, שקיבלה העמותה היא מצד האו”ם, שבחר בה כאחד הארגונים המובילים בעולם, בחדשנות וביצירת שיח רב-לאומי.

וכמו שהבטחנו, הנה אנחנו חוזרים להשקעה בקבוצת הנדל”ן, “אספן”. בשלהי דצמבר 2022, 17 שנים אחרי הרכישה, דווח כי צארום מכר את חלקו בחברה (כ-45%) – שעוסקת בתחום הנדל”ן המניב בהולנד ובעולם המלונאות בישראל – בקרוב לחצי מיליארד שקל. הרבה יותר ממכיר הקנייה שלה.

אז מה ראינו כאן?

ראינו יזם פעיל ומתמיד, שגדל מלמטה וטיפס גבוה, שידע גם לצמוח מכישלון, לחשוב לטווח ארוך וגם להצמיח שכבה של אנשים צעירים שחושבים בשפת היזמות, האפשרויות וההצלחה. השראה, כבר אמרנו?

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש