המדריך להשקעות - איך להשקיע כסף ואיפה כדאי להשקיע כסף

המדריך להשקעות ולמשקיעים – מה, מי, איפה, כמה ומתי?

מאז שהאנושות המודרנית עמדה על רגליה הפיננסיות נשאלת השאלה “איפה להשקיע כסף?”.

התקופות השונות מעצבות את המענה לשאלה הזו, המשתנה בהתאם להקְשר, לזירה גאוגרפית, לאפשרויות הקיימות ולעוד שורה של גורמים משפיעים.

ולצד כל המשתנים הללו יש גם מאפיינים קבועים בכל הנוגע להשקעות.

עניינם של המשקיעים לשמור על ההון שלהם, או לא להפסיד כסף, כנראה לא משתנה באופן דרמטי מתקופה לתקופה. לכאן מצטרפת גם השאלה “איך להשקיע כסף”.

איך עושים את זה? איך שומרים על הכסף בתוך אפיקי ההשקעות? 

יש שני עקרונות בסיסיים לעניין הזה: בטוחות (חזקות) ותזרים (קבוע ורציף).

אם שני התנאים האלה מתקיימים באפיקים שבחרתם, יש סיכוי טוב (לצד סיכון שתמיד קיים), שאלה כיווני השקעה חיוביים עבורכם.

במאמר הזה נעסוק בבירור האפשרויות העומדות בפנינו בכל הנוגע להשקעת כספנו בעת הנוכחית. אבל נתחיל בבירור מאפיינים נוספים של עולם ההשקעות.

מיהו משקיע?

כדאי לזכור, כפי שאומר המשפט המוכר, שלפיו “לא כולם נולדו להיות משקיעים”.

בנוסף, רוב האנשים – גם אלה שלא נולדו להיות משקיעים וגם אלה שהמציאות הוכיחה שכן הפכו למשקיעים לבסוף – התחנכו באופן מאוד מסוים בכל הנוגע לכסף בכלל ולהשקעות בפרט: זה עולם זר ומסוכן שעדיף להישמר מפניו ולשמור על מה שיש, אם יש. 

התפיסה החינוכית הזו, שמושרשת טוב טוב בתודעה של רובנו, לא ממש מאפשרת לקפוץ למים – לא רק למים העמוקים, אלא אף לרדודים.

תודעת הפחד וזהירות היתר הזו מייצרת תחושות שליליות וחוסר אמון בעולם ההשקעות, או במילים אחרות, היא פשוט חוסמת התפתחות וצמיחה.

החדשות הטובות הן שאפשר לשנות תודעה; אפשר להסתכל על כסף והשקעות באור חיובי יותר, ואפילו בלי לוותר על אלמנט הזהירות החשוב.  

עד כאן הטיפוס החושש (אבל בעל הפוטנציאל!).

עכשיו נדבר רגע על מי שרוצה להשקיע, או רוצים להשקיע. הנה כמה דמויות טיפוסיות:

“המסתכן” – אוהב סיכון

ישקיע מאמצים באיתור האפיקים עם התשואה הגבוהה ביותר, גם על חשבון איכות הבטוחות שיקבל עבור הכסף. 

“הסולידי” – מחושב

יבחן באופן קבוע את היחס שבין תשואה לבטוחה, או בין סיכוי לסיכון. יוותר על תשואה גבוהה בתמורה לבטוחות חזקות.

“השמרן” – שונא סיכון

לרוב יעדיף בטוחות חזקות על פני תשואות גבוהות. 

איפה כדאי להשקיע כסף

איך להשקיע כסףמה הן מטרות ההשקעה?

מצאתם את עצמכם על הסקלה? מצוין.

מודעות והיכרות עם עצמנו הן באמת חלק חשוב בתהליך ההשקעות. עכשיו הגיע העת להגדיר את המטרות הקונקרטיות שלשמן התכנסנו. או שלשמן כינסנו את ההון המיועד להשקעה. 

ככלל, ניתן לדבר על שתי תצורות של השקעה

האחת היא מהלך שתכליתו להגדיל את ההון העצמי שלנו – הכסף יצא “לעבוד” עבורנו ויגדיל את עצמו בריבית דריבית, ובעיקר באמצעות עליית הערך של הנכס שהוא יושקע בו.

לעיתים גם תזרים ש”יחזור הביתה” נוכל לנצל לטובת השקעות חוזרות והגדלת ההון.

השנייה היא מהלך שתכליתו לייצר תזרים מזומנים – בהשקעה כזו הריבית שנקבל באופן תקופתי תוכל לשמש אותנו למימון ההוצאות השוטפות שלנו, או ההוצאות “המפנקות” יותר שלנו (“לייף סטייל”).

איפה להשקיע כסף? הכירו את האפשרויות

אז עכשיו לשאלה – איפה כדאי להשקיע כסף את הכסף שלכם… הנה סקירה קצרה של האפיקים המרכזיים כיום של איפה כדאי להשקיע כסף:

תוכנית חיסכון בנקאית – בשנים של סביבת ריבית אפסית האפיק הזה היה ממש לא רלוונטי (אפרופו שינויים…), מאחר שהבנקים הציעו לנו תשואות מגוחכות עבור הכסף שלנו.
כספות הבנק מייצרות תחושת ביטחון ומאפשרות נזילות ברמה כזו או אחרת, אבל המחיר של הביטחון (כביכול) ושל הנזילות (שגם היא לא תמיד קיימת) הוא שחיקת ערך הכסף, בטח כשמביאים בחשבון את האינפלציה או את ההתייקרות הקבועה לאורך השנים.
סביבת הריבית הגבוהה המאפיינת את העולם הכלכלי בחודשים האחרונים עשויה לייצר רווחים מסוימים באפיק הבנקאי, אבל להבנתנו, גם בהקשר הנוכחי האפיק הזה עדיין מוגבל ביחס לאפשרויות האחרות הקיימות.

שוק ההון –  עולם שלם, מגוון ומורכב. למעשה, כולנו מושקעים כאן בצורה כזו או אחרת, גם אם מעולם לא קנינו ולו מניה אחת. איך? באמצעות קופות הגמל, הפנסיה וההשתלמות, ביטוחי המנהלים ופוליסות החיסכון. כל אלה הם מכשירים פיננסיים שמנהלות חברות גדולות ויועצים וכלכלנים שעוקבים באדיקות אחרי ההתפתחויות בשווקים ומשקיעים את הכסף של כולנו בהתאם לניתוח ולהערכות של הסיכויים והסיכויים שעל הפרק. שוק ההון מתאפיין במה שמכונה “מחזורי עסקים” – הגלים הנרשמים בירוק ובאדום על גבי המסכים בבורסות מזמנים הזדמנויות רבות, גם למשקיעים פרטיים או עצמאיים, אך דורשים ידע והבנה שבלעדיהם ההסתכנות בהפסדים רבה יותר.

נדל”ן – פוטנציאל רב לתשואה גבוהה, הן לאורך שנות ההשקעה (תזרים כתוצאה מהשכרת הנכס) והן בסופה (“אקזיט” כתוצאה מעליית ערך הנכס, בעת מכירתו). זה גם אפיק שבדרך כלל מגובה בבטוחות חזקות (זוכרים את עקרונות הבסיס שהתחלנו איתם…?).

הלוואות פרטיות (חברתיות/לעסקים) – אפיקים שמנוהלים לרוב באמצעות חברה שמרכזת מצד אחד את הביקוש להלוואות האלה ומצד שני את ההיצע/המימון שהיא מגייסת ממשקיעים פרטיים. החברה גובה ריבית (עלות) ממבקש ההלוואה ומעניקה ריבית (תשואה) למשקיעים.

דיגיטל – תחום שהולך וצומח, מאפשר מגוון אפשרויות השקעה במסחר דיגיטלי, במטבעות דיגיטליים ועוד. 

חברות הזנק / מניות סקנדרי – השקעות בסטרטאפים ובמניות שמוכרים מייסדים ועובדים של סטרטאפים ושל חברות טכנולוגיה, טרם ההנפקה. לרוב אלה הם אפיקי השקעה בסיכון גבוה יחסית.

אסטרטגיית השקעה

זו היתה מפה כללית של מרחב האפשרויות. רגע לפני שמתחילים להשקיע באפיק הנבחר (או באפיקים הנבחרים), כדאי להקדיש עוד רגע לשלב התכנון.

כלומר, לשלב שהוא המשך ישיר או נגזרת של החשיבה וההתקדמות בשלבים שדיברנו עליהם עד כה.

איך להשקיע כסף“התהליך האבולוציוני” של ההשקעה:

רצון – תודעת השפע.

למידה – בחינת האפשרויות.

מודעות – איזה מן משקיעים אנחנו?

סימון המטרה (המטרות) – הגדלת ההון או יצירת תזרים? (כדאי לחשוב על מגוון השקעות שייצרו פיזור סיכונים ופוטנציאל תשואה גבוה.

תכנון אסטרטגי – הרצון, הלמידה, המודעוּת וסימון המטרות הקונקרטיות חייבים להיות מחוברים טוב-טוב לשאלות של “כמה” ו”מתי”. כמה כסף אנחנו מוכנים להשקיע? כמה כסף אנחנו רוצים שיהיה לנו? מתי אנחנו רוצים את הסכום הזה זמין לנו? ועוד ועוד.

אסטרטגיית ההשקעות שלנו (בקצרה)

אז איך אנחנו משקיעים כסף? מי שעוקב אחרינו ומכיר את השפה שלנו, מכיר גם את “מודל הרפת”, שזה הכינוי שנתנו למודל ההשקעות שלנו.

המטרה הראשית של המודל שפיתחנו היא לנתק את הקשר בין “עבודה” (או עיסוק) ל”פרנסה” (או הכנסה). 

הנה העקרונות הראשיים של המודל, שאנחנו מקפידים לדבוק בהם:

השקעות אלטרנטיביות לשוק ההון – לצד הנכסים הפיננסיים שלנו בשוק ההון (קרנות הגמל וההשתלמות, פוליסות החיסכון וכו’, נכסים שיכולים לשמש אותנו גם כמנוף להשקעות נוספות, בתנאים המתאימים), נשקיע בנכסים שאינם נסחרים בשוק ההון, כדי לפזר את הסיכונים.

השקעות פסיביות – נשקיע רק באופן שלא יצריך מאיתנו להידרש לפרטי ההשקעה לאחר ה”התנעה” שלה.

“שחקני אלפא” – נשקיע עם חברות ותיקות, אמינות, שיודעות להציג “קבלות” ושמעורבות בעצמן בהשקעות שהן מקדמות. אנחנו מכנים את החברות הנבחרות האלה “שחקני אלפא”.

מזעור סיכונים (בטוחות) – נפעל לאתר הזדמנויות השקעה עם בטוחות חזקות. אלה העסקאות שבהן נשקיע. 

מזעור סיכונים (גיוון) – נשקיע באפיקים מסוגים שונים: השקעות שהמטרה שלהן היא הגדלת ההון (כגון עסקת נדל”ן יזמית) לצד השקעות שמטרתן היא יצירת תזרים (כגון עסקת נדל”ן מניבה).

מזעור סיכונים (פיזור) – גם בין “שחקני האלפא” שבחרנו (ונקפיד גם שלא להשקיע יותר מ-20% מההון שלנו  אצל שחקן אחד) וגם בין תחומי ההשקעה (נדל”ן ביעדים שונים העולם, קרנות חוב, דיגיטל, אנרגיה מתחדשת ועוד).

“מִחזור” השקעות – נחתור למצב שבו חלק מהרווחים יוחזרו למנגנון ההשקעות ויושקעו מחדש באפיקים השונים, בעוד חלקם האחר ישרת את ההוצאות השוטפות או הייחודיות בחיינו. כך גם נהנה מהכנסה פסיבית רציפה וגם נגדיל את הכסף ש”עובד עבורנו” במודל ההשקעות. 

מעקב וניטור – לאורך הזמן נבצע “עצירות טקטיות” שבמסגרתן נבחן את ההתקדמות, נשקול את צעדינו ונבצע התאמות של התיק, במידת הצורך.

מקווים שענינו לכם על השאלה איפה להשקיע כסף, שיהיה בהצלחה!

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש