קביעת יעדים פיננסיים

“ה-WAZE הפיננסי” שלכם – נקודות הציון העיקריות בדרך אל ההכנסות הפסיביות

איך מגיעים ליעד?

בנסיעות בדרכים, ה-WAZE שינה לנו את החיים בכך שכל מה שצריך לעשות זה להגיד לו לאן אנחנו רוצים להגיע, וכמה שיותר מהר יותר טוב.

בעולם ההכנסות הפסיביות סימון היעד הוא סופר-חשוב, כי הוא המצפן שלנו. בלעדיו אין דרך בכלל. אבל בשונה מהנסיעה באוטו, מנקודה א לנקודה ב, הדרך הזו, הפיננסית, דורשת מאיתנו לנקוט כמה מהלכים נוספים.

מהניסיון שלנו בדרך הפיננסית (ניסיון שחוגג עשור בעוד כמה חודשים), אספנו כמה נקודות ציון מרכזיות. מספר יעדי משנה, כיכרות שצריך לעבור או פניות כאלה ואחרות. וגם תחנת דלק יש בדרך, ואיזה קפה טוב להתרעננות. אנחנו לא שוכחים להדק חגורות בטיחות (שגם עליהן נדבר) ויוצאים לדרך – בשמחה וברצון טוב.

הגדרת היעד הפיננסי שלכם

בדיוק כמו בנסיעה במכונית, לא מתחילים לנסוע בלי לדעת לאן רוצים להגיע (אלא אם כן זה טיול שוטטות – אז הקסם האמיתי הוא בגילוי ולא בתכנון, אבל זה לסיפור אחר). אנחנו חייבים להגדיר לעצמנו מה אנחנו רוצים, ובשפה שלנו – כמה ומתי: כמה כסף נרצה שיזרום לחשבון הבנק שלנו מידי חודש (ולא כנגזרת ישירה של עבודה) ומתי נרצה שזה יקרה (“מחר בבוקר” זה אחלה, אבל עדיף להיות ריאליים).

בשונה מהנסיעה במכונית, בדרך הפיננסית אפשר לרענן, לדייק ולעיתים אף להגדיר מחדש את היעדים שלנו, תוך כדי תנועה. העולם כל הזמן משתנה, ההזדמנויות כל הזמן משתנות, וגם אנחנו כל הזמן משתנים. החוכמה היא להתאים את עצמנו לשינויים ולמקסם את ההנאה ואת התועלת שצומחת לנו מהם.

למידה מתמשכת

קצת הניווט של פעם, קצת “סיפור דרך”. אומנם היעד הוא הכנסה פסיבית, אבל בדרך אליו, או אליה, אנחנו חייבים להיות מאוד אקטיביים. מניסיוננו, כדאי ללמוד הרבה ולגוון. וכשאנחנו אומרים הרבה ומגוון, אנחנו מתכוונים לדרכי הלמידה – קריאה, האזנה, צפייה, השתתפות בהרצאות ובכנסים, שיחות עם אנשי מקצוע ועם בעלי ניסיון וכמובן שגם התנסות, ואנחנו מתכוונים גם לסוגי התכנים – ידע מקצועי על השקעות ועל כסף, סיפורי הצלחה להשראה ועוד ועוד.

למידה פיננסית, או חינוך פיננסי, או מה שרוברט קיוסאקי מכנה “IQ פיננסי” – כל אלה הם בסיס חשוב להשקעות ולמשקיעים. זו למידה מתמשכת, או למעשה – אינסופית. היא ממש כלי בסל הכלים שלנו, כמשקיעים, והולכת יד ביד עם מיומנות נרכשת וחשובה לא פחות, שהיא גמישות מחשבתית ותפעולית. או במילים אחרות – פתיחות ותשומת לב לאותה דרך שהתחלנו איתה. אותו סיפור דרך שיכול להשתנות תוך כדי תנועה, בהתאם לתנאי הדרך…

התנעה

כנראה לא תתפלאו לשמוע שבכל נסיעה, בכל מכונית, צריך לסובב מפתח או ללחוץ על כפתור כדי להתחיל לנוע… גם בדרך ההשקעות, אם לא נתחיל ממשהו, פשוט לא נזוז ממקומנו. עכשיו, אחרי שיש לפנינו יעד ויש מאחורינו בסיס ידע, אפשר להתניע את עצמנו ולנסות את הדרך.

אפשר בקטן, במגוּדר ובמוּגְדר היטב. אפשר לבחור השקעה ראשונה שהסיכון הכרוך בה נמוך יחסית (אבל קיים, כי אין השקעה בלי סיכון), אולי גם לטווח בינוני ולא ארוך מידי, בקיצור – אפשר. כדאי רק להתחיל ממשהו

נוהגים באחריות

כמו בנהיגה, כך גם בהשקעות – אחריות, שיקול דעת ו…הידוק חגורת בטיחות.

אחד הרכיבים המרכזיים של החגורה הזו היא התנהלות בתוך מסגרת תקציבית. תקציב הוא כלי רב עוצמה לניהול הכספים ולהצמחתם. מעקב אחר הכנסות והוצאות ולאט לאט גם השגת שליטה בהן, ניהול חכם של חובות, צמצום הוצאות מיותרות והגדלת הכנסות – כל אלה משפרים בהתמדה את מצבנו הפיננסי. יש כאן עבודה קשה ורצינית לעשות, כמובן. יש כאן עניין של הבחנה בין צרכים לבין רצונות, עניין של בחירה מודעת ופיתוח הרגלים צרכניים טובים. זו עבודה קשה, אבל משתלמת. היא תיצור עבורנו יכולת לבחור יותר מכל השפע שיש לעולם להציע.

עוד אלמנט של אחריות וזהירות בהשקעות הוא פתיחת קרן חירום – רשת ביטחון שתספק הגנה ומענה לכל מה ש(לא) צפוי במעלה הדרך. והחיים, גם כאן כנראה לא נפתיע, החיים הם בלתי צפויים הרבה פעמים.

סבלנות והבאמפרים שבדרך

כמו כל דרך, גם דרך ההשקעות יכולה להיות ארוכה. ומפותלת. וסבוכה. רצופה בעליות ובמורדות ומלאה במכשולים, במעכבים וגם בשוטרי תנועה – בדמות החובה לשלם מס הכנסה או מס רווח, למשל.

משקיעים חייבים להבין שהצלחה כלכלית לא מושגת בִין-לילה (או בנסיעה קצרה בלבד), והיא דורשת סבלנות והתמדה. משקיעים חייבים להיות נכונים “להקריב” חלק מרצונות ההווה כדי להבטיח לעצמם ולקרוביהם עתיד טוב יותר. הלך הרוח הזה מאפשר להחליט החלטות שקולות ונכונות. כמו הנהגים בכביש, הלך הרוח הזה של סבלנות ואורך רוח מאפשר למשקיעים (ולנהגים) לעבור את הבאמפרים שבכביש בבטחה, לעמוד בפקקים בלי להתעצבן או “לחתוך”, ולהתקדם בדרך במהירות המותרת. זו הדרך להצמחת הכסף ולייצור הכנסה פסיבית לאורך זמן.

לסיכום

דרך ההשקעות היא דרך ארוכה, שדורשת הכנה וסימון יעדים ברורים. הנהיגה בה היא משימה מורכבת שדורשת גם אומץ להתניע, נכונות להתמודד עם הפתעות והתאמה לתנאי הדרך; היא דורשת מאיתנו את החובה להבחין מתי אנחנו זקוקים לתדלוק ולהתרעננות ובעיקר – היא דורשת אחריות והתמדה.

אמרנו משימה מורכבת, אבל באותה נשימה כדאי גם להגיד שזו משימה אפשרית לגמרי. בדיוק כמו הנהיגה בכביש – כל אחד יכול, כל אחת יכולה. צריך רק לרצות, ללמוד את הכללים, לחגור חגורות בטיחות וליהנות מהרוח.

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש