"חוגר כלכלי" - המדריך של עמית והגר למשתחררים הטריים

“חוגר כלכלי” – המדריך של עמית והגר למשתחררים הטריים

פרק 1

“חוגר כלכלי” היא סדרה שהיא מדריך; מדריך לגיבוש כרטיס החוגר הכלכלי-אזרחי של המשתחררים מהשירות הצבאי!

אנחנו רואים סביבנו ושומעים על לא מעט חיילות משוחררות וחיילים משוחררים, שמחפשים את דרכם בחיים של המבוגרים. רגע לפני טיול גדול, או רגע לאחריו; תוהים מה ללמוד, האם ללמוד, איפה לעבוד ובכלל – איך להתנהל ומה לעשות כשיהיו גדולים…

לתחושתנו, בתוך כל השאלות וההתלבטויות האלה, יש רכיב אחד שלא מקבל מספיק תשומת לב, רכיב שהוא בין החשובים, אחד המעצבים הגדולים של החיים של כולנו. בטח ניחשתם, כן? אנחנו מדברים על כסף כמובן.

היציאה מהצבא לחיי המבוגרים היא הזדמנות גדולה, רק שצריך להיות פתוחים כדי לראות אותה ולנצל אותה. המדריך הזה מיועד לאותם צעירים – אתן ואתם ששירתם את המדינה (בצה”ל, בשירות לאומי או בכל מסגרת אחרת), ועכשיו אתם רוצים לראות מה יש למדינה ולעולם להציע. הוא מיועד גם לכם, הורים יקרים לאותם צעירים, כדי שתוכלו להעביר להם את המסרים ולסייע במקומות שצריך. גיבשנו כאן ארגז כלים – בסיסי, ראשוני, אבל גם כזה שיאפשר להתחיל לנוע, ללמוד, להבחין בהזדמנויות, לקטוף אותן, ולצמוח!

להבין את ה”יש”

נתחיל, כמו בכל התחלה, בהבנת הקיים. בהבנה של מה יש לנו, לכם – ממש זמין ביד, או באופן פוטנציאלי –ביום שאחרי המדים.

נחלק את ה”מה יש” הזה לשלושה אשכולות (לא לפי סדר חשיבות, הכול חשוב 😉).

אשכול ראשון – מענקים

קודם כל ראוי לציין שכלל ההטבות העומדות לרשות המשוחררים תלויות בנסיבות האישיות של כל חייל וחיילת. נסיבות אלה כוללות, בין היתר, את אופי התפקיד, את משך השירות, את דרגת השחרור וחלילה גם פגיעות כאלה ואחרות שהתרחשו במהלך השירות, שמקנות לנפגעים זכות לפיצוי כלשהו.

אגב, אנחנו מתמקדים כאן במשוחררי שירות החובה ולא הקבע, מאחר שקבע זה סיפור רחב יותר – אלה חבר’ה שלמעשה כבר התחילו את “חיי המבוגרים” שלהם במידה כזו או אחרת, בכך שלמעשה הצטרפו לשוק העבודה…

חיילים משוחררים חייבים לברר בדיוק מה מגיע להם עם השחרור, ולוודא שהם אכן מקבלים את כל מה שמגיע להם בשבועות ובחודשים אחרי הבקו”ם. בפרק הזה, כאמור, נתמקד במענקים, ובהמשך נעסוק בהטבות הנלוות הנוספות.

הרכיב הראשון והמיידי של אשכול המענקים הוא מענק השחרור – כל צעיר וצעירה שסיימו שירות (חובה) בצה”ל או בגוף ביטחוני אחר, או בשירות הלאומי, כל אלה זכאים למענק שחרור: סכום כסף שהם מקבלים ישירות לחשבון הבנק שלהם, בדרך כלל תוך חודשיים מיום השחרור. כמה כסף? הסכום הוא נגזרת של מספר חודשי שירות, ותלוי גם בשורה של מאפייני השירות (לוחמים, תומכי לחימה וכו’). סדר הגודל של המענק הוא מאות שקלים עבור כל חודש שירות (בין 200 ל-600). כלומר, מענק ללוחם שסיים שירות חובה בן 32 חודשים יכול להסתכם בקרוב ל-20,000 שקלים.

הרכיב השני הוא פיקדון אישי – המדינה מעניקה לחיילים משוחררים ולמסיימי השירות הלאומי סכום כסף שמשתנה ושנגזר גם הוא, בדומה למענק השחרור, מאופי השירות וממשך השירות. מימוש של הפיקדון במהלך חמש השנים שחלפו מאז השחרור מיועד לאפיקים מסוימים בלבד (לימודים, דיור, חתונה, הקמת עסק, או לימודי נהיגה). לאחר חמש שנים ניתן לקבל את אותו הסכום ללא “צביעה” שלו למטרה מסוימת. גם כאן “המפתח” לחישוב הסכום הכולל הוא סכום לכל חודש שירות, שנע בין 300 ל-900 שקלים (כפול מספר חודשי השירות).

הרכיב השלישי של המענקים רלוונטי למי שמחליט שהוא בשל להתחיל לימודים אקדמיים – זהו נושא המלגות. יש לא מעט עמותות וארגונים, בארץ ובחו”ל, שישמחו להעניק לחיילי צה”ל בדימוס קרש קפיצה לאזרחות, בדמות מלגת לימודים כזו או אחרת.

לסיכום הסקירה הקצרה של אשכול המענקים ניתן לומר שכחיילים משוחררים חשוב לבדוק טוב טוב את כל אפיקי ההכנסות האפשריים מול המערכת שממנה הגעתם. כל יחידה והמענקים שלה, כל יחידה והתומכים שלה. אל תתביישו ואל תימַנעו. נתתם מעצמכם לא מעט, וזו לא בושה גם לקבל…

אשכול שני – “איתור כספים”

נעבור לאשכול השני של בירור ה”מה יש”, אשכול שאפשר לכנות “איתור כספים”. הכוונה כאן היא לכל סכום כסף שחסכתם, או שחסכו עבורכם, לאורך השנים. פיקדונות וקרנות שאמא ואבא או סבא וסבתא דאגו שיהיו לכם, “חיסכון לכל ילד” של הביטוח הלאומי, סכומים שחסכתם מעבודה כמדריכים בקייטנה, או כמורים פרטיים, או כבוני אתרים בקיץ שבין י”א ל-י”ב – בקיצור, כל סכום כסף שקיים על שמכם, שמיועד לכם, זה הזמן לכל הפחות להיות מודע אליו. להבין מה היקפו, אם ואיפה הוא מושקע ו”עובד” עבורכם.

חוץ משיח (חשוב!) עם ההורים, המיפוי הזה של הכסף יכול להתבצע גם על בסיס בדיקה באתר (ממשלתי) חשוב שנקרא “הר הכסף” – זהו בעצם מנוע חיפוש של כסף, של חסכונות שונים; הוא מאפשר לנו לאתר את המקומות שבהם יש כספים על שמנו, למשל בקרנות גמל והשתלמות, בביטוחי חיים ובכל מיני חשבונות בנק שאולי אבדו דרכיהם (או דרכנו אליהם)…

אשכול שלישי – חשבון הבנק

ואפרופו חשבונות בנק, האשכול השלישי של בירור השטח הפיננסי הוא חשבון הבנק שלכם – זה שכנראה פתחתם לפני כמה שנים. הגיע הזמן להבין לא רק כמה כסף יש לכם בעו”ש, אלא באיזה מסלול בנקאי אתם, איזה תנאים בנקאיים יש לכם, כמה עמלות אתם משלמים על הפעולות השונות, איזה הלוואות הבנק יכול לתת לכם (חובות טובים שמנותבים לצמיחה פיננסית, ולא חובות רעים שקשורים לעולם הצרכנות), ועוד ועוד.

את התשובות לכל השאלות האלה תוכלו למצוא כמובן בשיחה עם פקיד הבנק או באזור האישי בבנק, אבל גם במסמך חשוב מאוד שהבנקים בישראל מחויבים להנפיק לכל לקוחותיהם, מידי שנה, מסמך שנקרא “תעודת זהות בנקאית”. זה מסמך הכולל את כל המידע שיש לבנק עלינו, כלקוחותיו – כלל המהלכים הפיננסיים שביצענו במהלך השנה החולפת, מצב החשבון שלנו (נכון ל-31 בדצמבר בשנה החולפת), הנכסים שלנו (חשבון העו”ש, חסכונות ופיקדונות) ומולם ההתחייבויות (הלוואות וכרטיסי אשראי), ריביות עמלות ועוד. בקיצור, הוא כולל כל מה שאנחנו צריכים לדעת על עצמנו כלקוחות הבנק הספציפי הזה.

בשורה התחתונה

השלב הראשון של קבלת “החוגר הכלכלי” האזרחי הוא שלב של בדיקות. זו למעשה המשימה הפיננסית הראשונה שלכם באזרחות, פשוט לבחון את הסביבה ולחקור קצת. על בסיס שלושת האשכולות שהנחנו כאן לפניכם – המענקים, איתור הכספים וחשבון הבנק – תתחילו לגבש לעצמכם מיפוי טוב של השטח הקיים, רגע לפני שאתם יוצאים לניווט… *התבססנו כאן, בין היתר, על האתרים: כל זכות והאגף והקרן לחיילים המשוחררים של משרד הביטחון, לפרטים מדויקים יותר של הסכומים הרלוונטיים, כדאי להיכנס לאתרים עצמם.

לחלקים נוספים של המדריך:

פרק 2

פרק 3

פרק 4

הרחבה וקישורים שימושיים

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש