יזמות פיננסית

“יזמות פיננסית”: איך מזרנים מתנפחים בסלון הפכו לעסק תיירותי משגשג?

פרק 8
כחלק ממסע הלמידה שלנו, אנחנו מחפשים באופן תמידי מקורות השראה שיצמיחו אותנו עוד, לגובה ולרוחב. הסדרה הזו היא אחד הביטויים של החיפוש הזה, ושל (חלק מ)התוצאות שלו. נציג כאן בתמצית סיפורים של אנשים מעוררי השראה, יזמים ויזמיות שהצליחו במסע האישי שלהם, שהביאו ערך לעולם ושבמקביל גם נעשו אנשים עשירים מאוד. כמשקיעים וכיזמים – אלה אנשים וסיפורים שמאוד מעניינים אותנו. מקווים שגם אתם תמצאו בהם עניין וערך.

על מה נדבר?

הסיפור של Airbnb הוא סיפור יפה ומעורר השראה של זיהוי צורך. סיפור של שני חברים המבקשים לשלם את שכר הדירה שלהם, שהתפתח לתופעה עולמית שחוללה מהפכה בתעשיית התיירות והאירוח.

נבחן כאן את צמיחתה של התופעה הזו, את מסעם של שלושה יזמים צעירים – שני חברים ומהנדס אחד (שהוא גם חבר): בריאן צ’סקי, ג’ו גביה ונתן בלצ’רצ’יק. נבחן את תהליך הפיכתו של הרעיון הפשוט לפלטפורמה פורצת דרך, המחברת בין מארחים לבין מטיילים.

ראשיתה של Airbnb: ממאבקי שכר-דירה להזדמנות

השנה היא 2007. שני חברים, בריאן צ’סקי וג’ו גביה, שהם גם בוגרי בית הספר לעיצוב ברוד-איילנד, התמודדו עם קשיים כלכליים, שבמרכזם הקושי לעמוד בתשלום שכר הדירה שלהם בסן פרנסיסקו.

בימים שקדמו לכנס עיצוב שעמד להתקיים בעיר, כשנרשמה תפוסה מלאה במלונות ברחבי העיר, השניים חשבו על רעיון ייחודי. הם החליטו להציע למשתתפי הכנס לינה על מזרנים מתנפחים בסלון דירתם, בתוספת ארוחת בוקר. במילים אחרות – הם פתחו צימר מאולתר.

התגובות החיוביות וההיענות דרבנו אותם להעמיק את החשיבה ולבחון דרכים למימוש הפוטנציאל העסקי-כלכלי הטמון בקורת גג פנויה. השלב הבא, אם כן, היה ליצור פלטפורמה המחברת בין ביקוש להיצע; בין אנשים המחפשים מקומות לינה עם אלה שיש להם מקום להציע. לצורך העניין הם איחדו כוחות עם נתן בלצ’רצ’יק, מהנדס תוכנה וחבר משותף, כדי להקים את מה שכינו בראשית הדרך: Airbedandbreakfast.com.

Airbnb – פלטפורמה חלוצה של הכלכלה השיתופית

באוגוסט 2008, אם כן, השיקה השלישייה אתAirbedandbreakfast.com  – מרחב או “שוק” מקוון, המאפשר לבעלי בתים להציע חדרים פנויים או בתים שלמים להשכרה לטווח קצר.

כדי לאתחל את הסטארט-אפ שלהם, השלישייה המייסדת צילמה ואימתה באופן אישי את המקומות המתאימים שעלו ברישום הראשוני. הם השקיעו מאמצים בהפצת הבשורה ובגיוס מארחים פוטנציאליים – השתתפו בכנסים, לקחו חלק באירועי נטוורקינג וחרשו את הרשת ואת אתרי הדרושים ולוחות המודעות השונים (למשל אתר Craigslist).

שלבים מוקדמים אלו היו חיוניים בבניית “בנק הספקים” ובבניית האמון של מה שהפך לקהילה, סביב מה שהמייסדים כינו בסופו של דבר Airbnb: שם קליט יותר מקודמו, שגם מנציח את תחילת הדרך, בדמותם של המזרנים המתנפחים, ה-Air mattresses.

האבולוציה והאתגרים

ככל ש-Airbnb צברה תאוצה, המייסדים נתקלו באתגרים רבים בהרחבת הפעילות שלהם. כדי להבטיח שקיפות ובטיחות, הם הציגו את פרופילי המשתמשים, הטמיעו מערכת סקירה חזקה ופיתחו תהליכי תשלום מאובטחים. אמצעים אלה עזרו לטפח את האמון בין המשתמשים, הספקים והצרכנים, ויצרו תחושה של קהילה בתוך הפלטפורמה. בנוסף, הצוות שִכלל את אסטרטגיות השיווק שלו, מינף את המדיה החברתית לטובת העניין והשיק קמפיינים יצירתיים כדי למשוך מארחים ואורחים כאחד.

אחד האתגרים הגדולים היה “לדאוג שכולם יהיו מרוצים”, או במילים אחרות: לשמור על איזון במערכת היחסים העדינה שבין בעלי בתים לבין מטיילים/מתארחים. במקביל, החברה נאלצה להשקיע לא מעט ב”ניווט” במערכות החוק ובמאפייני התקנות השונים בשווקים השונים – ניווט שחייב גמישות וביצוע התאמות באסטרטגיות השיווק והניהול של הפלטפורמה ב”אזורי אירוח” שונים.

נקודת המפנה של Airbnb: אפליקציה לנייד וגלובליזציה

בשנת 2011 הגיעה Airbnb לאחת מנקודות השיא שלה: השקת אפליקציה של הפלטפורמה לטלפון החכם. פיתוח זה אִפשר למשתמשים להזמין בקלות מקומות לינה תוך כדי תנועה, תוך כדי טיול – מהלך ששיפר באופן משמעותי את נוחות השימוש ואת רמת הנגישות.

האפליקציה תרמה מאוד להתרחבות המהירה של Airbnb ברמה העולמית. החברה יצאה לשווקים חדשים, התאימה את האסטרטגיות שלה למקומות השונים ולתרבויות השונות. באמצעות שותפויות ורכישות אסטרטגיות – דוגמת פלטפורמת התשלומים החברתית, Tilt – פלטפורמת Airbnb המשיכה לחדש ולגוון את ההיצע שלה, תוך התרחבות מעניינת גם מעבר למקומות לינה מסורתיים, לנכסים ייחודיים כמו טירות ובתי עץ.

ההשפעה על תרבות הנסיעות והאירוח

היצירתיות והחשיבה מחוץ לקופסה מצד מייסדי Airbnb הן שהפכו את הרעיון הזה למציאות שמשנה מציאות. הרעיון – שהיה לפלטפורמה שהייתה לאפליקציה – השפיע בצורה עמוקה על הדרך שבה אנשים מטיילים וחווים ביקורים ביעדים שונים ברחבי העולם.

Airbnb סיפקה ועדיין מספקת אלטרנטיבה ייחודית ואותנטית ללינה המסורתית בבתי מלון, תוך שהיא מאפשרת למטיילים “לטבול” בקהילות ולחוות את התרבויות המקומיות. בנוסף, יש לה תפקיד משמעותי בהקלה על מחסור במקומות לינה במהלך אירועים ופסטיבלים גדולים, כאשר בתי המלון מאופיינים בתפוסה מלאה.

ומה בהיבטים הקרובים לליבנו?

הפלטפורמה אִפשרה לאנשים “מן היישוב”, למעשה כמעט מכל יישוב ובאמצעות כל נכס/מקום מגורים, לייצר רווחים כספיים מהנדל”ן שברשותם. במילים אחרות – לעשות בדיוק את מה שכל אחד מאיתנו צריך לשאוף לעשות: לייצר הכנסה נוספת, להפוך את הרכוש שלנו, במקרה הזה את הבית, לנכס מניב. הסיפור של Airbnb הוא, אם כן, סיפור מעניין המבטא את כל מה שעולם החדש מאפשר לנו: הכפר הגלובלי הקטן שניתן היום לבקר בכל פינה שלו, הצורך הנובע מכך במקומות לינה, היצירתיות והטכנולוגיה המחברת בין נותני השירות ובין אלה הזקוקים לו. יזמות, יצירת שינוי ויצירת הכנסה על הדרך. זה כל הסיפור.

ברוכים הבאים לפלטפורמה – חדש